El
hempularen: tar du mer "normala" dosor (typ gula eller gröna etc) så finsn de i princip i 2 olika utförande för tät montering. En modell som ex, byggmax säljer har en sorts miniskena i plasten på sidorna så att man kan låta 2 dosor haka i varandra. Då kommer de automatiskt på rätt avstånd för att man skall kunna använda modulramar sedan på apparaterna. Alt 2 som ex. biltema säljer kopplas
prototypen: Det är nog valfritt, det går både och. Det är lättare att jobba med FK i det läget med en dosa på var sida. Prototypen
Pen: Ta loss kåpan på motorns anslutningshus och fotografera av hur blecken sitter så får du snart svar här på sajten. Sitter det bleck tvärs över tre skruvar är den Y kopplad; sitter det 3 bleck över varsitt par är den D kopplad. I det senare fallet kan du konvertera (med bibehållen prestanda), annars går det inte. Obs att detta gäller själva motorn. Finns det andra el-prylar i
bax: [citat] Elpatronen är ju inte monterad än. Men effektvakten glömde jag bort att nämna, en bra anordning som sparar in sig själv på ett par år om man ligger på gränsen.
dalle: Håller med, gärna så många grupper som möjligt! Samtidigt är det dock så att man under en begränsad tid utan problem kan köra betydligt mer än märkströmmen (det dubbla på en trög säkring?). Alltså brukar jag kunna använda kaffebryggare och brödrost samtidigt på den ena gruppen eller micro (om den körs utan grill) samtidigt som diskmaskin på den andra. När jag mini-renoverar
falukorv: Visst kan man, men det blir en fast installation om man kopplar kabeln inne i befintligt uttag, = behörig elektriker
apersson850: Ja, om man räknar med huvudspänningen 400 V, då ska man multiplicera med roten ur tre. Men om man räknar effekten från fasspänningen 230 V (som elnissarna aldrig gör), då ska man multiplicera med tre. Ferrarismätarna är energimätare, så den klarar även osymmetriska belastningar.
rockles: Verkar då bli en akademisk fråga för leverantören att hos sin tyske leverantör beställa en petskyddad armatur och sedan ett byte. Sedan så behöver du inte hänsvisa till gällande SS i detta fall då föreskrifterna pekar på denna SS så den skall uppfyllas om inte installatören kan visa dokumenterat att hans lösning är lika säker som SS. Bra att hålla inne pengar då blir de
hempularen: Dra VP rör, du bör också använda värmebeständig kabel, finns bla hos elbutik.se (dock inte under kabel, utan som tillbehör till downlights, den värmetåliga kabel dom har under sin kabelrubrik är onödigt dyr). Den kabeln ser ut unegfär som lampsladd, men får inte förläggas utan VP rör (troligen inget problem om man kör 12V). En sak du måste kolla med din elektriker är inkoppling
elmont: Orsaken till att man ibland väljer att säkra med 10 eller 13 Ampere till en spis är att man kanske har 16 Ampere som huvudsäkring och vill ha seliktivitet ( så att grupppsäkringen går före huvudsäkringen). men som sagt det är ok
Mikael_L: [citat] Du kan skarva på fr.o.m dina 4kvmm-kablar, du vinner minimalt med ledningsresistans genom att byta, för jag förutsätter att det är ganska korta stumpar med 4kvmm. [citat] Svar ja. Se till att du får vettiga (bra alltså) grejer som du skarvar med, för resistansen i sämre prylar och dåligt kontakterade kabelskor kan vara förödande, för att inte tala om ev oxid och sånt som kan
Snailman: Du kan event. spara pengar, om bolaget tillåter att du sätter elskåpet på stolpe, under byggtiden, du kan då slippa byggströmsavgift och att hyra byggskåp. Står om detta på forumet.
hempularen: Fast man får väl förutsätta att de trådar som kommer ur trafon uppfyller det kravet.
FlyFear: [citat] Har för mig att påputs är ett annat ord för en utanpåliggande installation och JA, sådana installationer får man blanda med en infälld installation. Men frågan kvarstår fortfarande, får man blanda kabel lös i vägg och fk i rör vid en infälld installation? Det har jag ingen aning om.
Mikael_L: Ja när ska det komma sådana som tänder direkt, och ger varmt ljus också ... ::) :P
gnistjagare: [citat] Förr var det höjdkrav och om det var under en viss höjd så skulle det vara låsbart. Dessa regler tror jag fanns som senast i blå boken. Men idag måste det ju föregås av jordfelsbrytare som sagt.
Mikael_L: Jo, det är nog inte bara blivande elektriker som behöver råd ibland, jag antar att alla elektriker då och då kommer i nya situationer där dom kan bli osäkra. Sen var det uppe i en annan tråd, frågan om det är bättre att inte ge "amatörerna" några tips alls, och hoppas att dom inte ger sig på elarbetet, eller att inse att dom gör det ändå och då är det bättre att förklara så
hempularen: Börjar det inte bli dags för en moderator att stänga den här tråden. Kan vi inte försöka begränsa den här typen av diskussion till tråden om "våga göra elarbeten ..."
sawsaw: Svar: 1. Du kan använda vilken utanpåliggande dosa som helst, t.ex en "kulodosa". 2. Det är inte värre med dosan än med belysningsarmaturen. 3. Du kan använda EKRK (i dagligt tal benämnd KULO). Diskmaskinen rekommenderar jag dig däremot att dra en helt ny kabel till från centralen. Den drar mer ström än du tror.
robban44: Står så här på Umeå energis hemsida. Så här stor del av din förväntade totala årsförbrukning i kWh faktureras per månad: Januari 14 procent, februari 12 procent, mars också 12 procent, april 10 procent, maj 6 procent, juni 4 procent, juli 3 procent, augusti 3 procent, september 5 procent, oktober 8 procent, november 10 procent och december 13 procent av din årsförbrukning. Du kan
rockles: Finns inga undantag i elinstallationsreglerna för lågvoltsanläggningar i badrum och duschrum så IP 44 gäller i varje fall.