H
hempularen: Fast när det gäller just glödlampors styrka, och ev. brandfara så förutsätts det faktiskt att användaren är läskunnig. Det finns mängder med armaturer som ex. anger max 40W, det är då upp till användaren att följa den anvisningen. På samma sätt är det ofta präglat i downlights vilken maxeffekt de får ha. Att däremot ta en armatur avsedd för 50W, och märkt 50W och montera den
10 svar · 4,6k läst
R
rockles: Elsäkerhetsverket har redan 2000 disskuterat saken och har då kommit fram till följande: Risken bedöms vara minst om elradiatorn inte ansluts till skyddsjord. Elradiatorer (av klass 1) bör inte anslutas till skyddsjord vid installation i befintliga rum med ojordade uttag.
19 svar · 15,7k läst
T
Tony_sm: Nu har jag kopplat enligt ritningen och det fungerar bra .Tack till Granit999 och sawsaw . mvh/Tony_sm
6 svar · 5,3k läst
·
F
FlyFear: Hittade ett till företag som säljer propphuvarna 117kr billigare, och även en nyare modell. http://www.trinergi.se/produkter/tillbest.html Fast frågan är ju om de säljer till privatpersoner.
7 svar · 4,7k läst
Fotografen
Fotografen: Det där går inte att få ihop som du tänkt, en mätare är antingen uppsatt och inkopplad eller ligger på en hylla. Har du en undermätare får du läsa av den när hyresgästerna flyttar in och ut, att den snurrar när stugan inte är uthyrd får du stå ut med eller vara utan mätare. Ring en elektriker.
15 svar · 4,2k läst
·
H
hempularen: Ja min elektriker var först mycket misstänksam mot den, hade aldrig sett den förut. Men när han insåg hur bra det skulle kunna bli med den infälld i sidan som jag ville ha det så mjuknade han. Och konstaterade att det var precis på håret som det gick att få in uttagen i dosorna (jag har 3 stycken i höjled med 2 uttag och en dubbelbrytare till takbelysningen, med kombinationsram).
17 svar · 8,9k läst
C
citactiva: Ja, du kan använda i princip vilken dimmer du vill (det är ju glödljus).. har själv sådan ljusslang och den ligger på drygt 10W per meter så din borde dra ca 120W och det är över minimigränsen för iaf de flesta dimmers.
1 svar · 3,3k läst
K
kalle26: [citat] Hmmm... för att svara på detta så måste jag rannsaka mig rejält. Enklast vore att byta upp sig till 20 -25A huvudsäkring men det vore ingen sport. Jag har en storstuga med 16A huvudsäkring och gruppcentral- en kabel till lillstugan. Ytterligare en gruppcentral där. Alltså två fastigheter med uppvärmning - båda med el.
10 svar · 7,9k läst
Fotografen
Fotografen: Hur dyrt det blir beror på hur mycket man måste riva ner för att komma åt att flytta och förlänga rören. Är det utanpåliggande blir det enklare men inte lika snyggt...
2 svar · 5,9k läst
P
sawsaw: [citat] 3 faser + nolla + jord men med detta femledarsystem räcker det med en EKKJ 4x6/6.
2 svar · 5,1k läst
H
hempularen: Jo en traf som är gjord för avståndet är ju OK. Men de flesta transformatorer som säljs idag har 2m begränsningen. De som tillåter lång kabel brukar kosta avsevärt mycket mer.
4 svar · 5,1k läst
B
Beetleboy: Om jag tolkade rätt i en annan tråd angående detta så var det i princip tillåtet (i och med att man nu förtiden får bygga in en ekk i vägg utan flexslang eller vp rör) men kanske inte att rekommendera pga att det är väldigt lätt att man spikar just där i framtiden. T ex kanske men skall dra ytterligare någon el och då spikar en kabel längs listen. Jag skall inte säga till 100%
1 svar · 2,9k läst
R
RoffeN: Annvänder du möbelgodkännda spottar behövs inga kåpor. Vi har monterat dess Hide a Lite 1202 12V 20 W. Kräver endast 5 mm luftspalt. http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=5899 Elbutik har även transfomatorer godkännda för 20 meter sekundärkabel. Mycket praktiskt.
2 svar · 2,8k läst
R
RoffeN: Jag håller på att avsluta bygget av vår vinterträdgård. Där kommer vi att montera Hide a Lite spottar 12V 10W i fönstersmygarna. http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=5899 Dessa är godkända för möbelmontering och kräver ingen luftspalt. I taket har vi monterat samma fast 20 W då dessa endast kräver 5 mm luftspalt så att vi slipper "pottor" Elbutiken har även transformatorer
11 svar · 3,4k läst
A
Anton_J: Vad gäller en ny elinstallation så är det på det enkla viset att man får vad man betalar för. Den standard jag tror att du menar heter SS 4370146 och har titeln: "Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering" Detta är en utförandestandard och har inget direkt med elsälerhet att göra. Det är en branschöverenskommelse som skall underlätta
5 svar · 15,1k läst
E
Elfra: Tack för alla råd. Jag har pratat med honom, antingen bilar han upp, eller så får det vara kallt. Han kommer inte att skippa skyddsjorden i alla fall.
6 svar · 6,5k läst
T
Tompa01: Jag gör ungefär som du tänkt. Lägger en undercentral efter huvudcentralen. Undercentralen säkras av i huvudcentralen men ligger utanför JFB i huvudcentralen. Efter att ha läst många och långa trådar om detta här så var jag rätt så vimmelkantig om vad som gällde/var bäst med 4 eller 5 ledare mellan centralerna, och hur kraftig kabel som behövdes. Efter att ha rådgjort med en
4 svar · 2,0k läst
·
gnistjagare
gnistjagare: Detta gäller I abonnentanläggning,. Inte TILL abonnent, där gäller andra regler. Förr var det iallafall 10%. I huvudledning från servissäkring får det mest vara 2% spänningsfall. Men detta gäller som sagt efter servisen. Nätleverantören har helt andra regler att spela efter.
12 svar · 3,5k läst
E
el_richard: japp, finns speciella dosor för detta kallas i el-samanhag för "plasko dosalock" oftast.... inte alltid. är ett speciellt doslock med IP44 tätning runt sig... (nu kommer det en massa klagomål) kolla med elektriker som ska göra jobbet, han kan köpa ett sådant lock hos sin grossist..
1 svar · 4,5k läst
E
el_richard: [citat] ?? hur räknar du nu?? hur många ören per kvm är det som går upp till rummet om 15 går åt att värma bjälklaget?? /RIchard
5 svar · 3,0k läst
M
Mats: Detta är en populär sak bland elektronikbyggsatserna hos bland annat elfa. Har för mig att den heter bistabil vippa. Finns också som kopplingschema med komponentlistas i någon av de gamla elektronik för alla böckerna som finns/fanns på biblioteket
2 svar · 6,2k läst
M
sawsaw: [citat] Du har fått massor med lekmannasvar och spekulationer konstaterar jag...tyvärr. Om "din" elektriker har begränsad behörighet (BB1! Inte BB2 eller BB3) utfärdad av Elsäkerhetsverket så får han ta sig an ditt kök men han får inte göra några ingrepp i själva centralen, för det krävs det allmän behörighet AB eller ABL. I övrigt så är han lika ansvarig för sin installation
11 svar · 8,3k läst
B
bubblebobble: Återigen - tack för hjälpen... Jag erkänner att det försvann en bit över mitt huvud på slutet, men det är okay... Man lär sig som sagt något nytt varje dag! M.v.h. Rico
16 svar · 3,7k läst
J
Joggin: Du kopplar in två av ledarna. Att det enbart säljs fyrledare beror på att de flesta teleanslutningar är förberedda för två inkommande linjer. De två trådar som blir över kan användas till återkoppling, om du exmpelvis vill ansluta ADSL och inte har första uttaget där datorn är placerad. Det finns bra instruktioner och bilder om telekopplingar på denna länk:
1 svar · 10,6k läst
B
Beetleboy: Jo det blir väl att man får göra så. Men det blir så mycket mer jobb... Sen har jag en trappbrytare som jag skall koppla om och då hade det varit smidigt om man kunde lagt lösa ledare direkt i kabelkanalen eftersom man kan lägga vilka färger som helst. Som det är kopplat nu har man använt jorden till nåt helt annat än jord i den trappkretsen... Det är därför jag skall göra om den
2 svar · 5,3k läst
M
Mr^Ma9oo: Jag har köpt Hide-a-lite 1210 som är en 20 watts downlight. Denna har ett inbyggnadsmått på 19mm och vid 20 watt behöver du dessutom 5 mm luftspalt. Till denna kan distansring köpas som bygger 23 mm. Med täckskiva under blir det snyggast. Då är det bara att borra igenom för kablen och fräsa ett spår i skivan så kablen kan ledas till bakkanten. Väl där borrar du upp i överskåpet
1 svar · 1,9k läst
GoForIt
GoForIt: Lite OT i just detta ämnesforum, men kräver inte denna förändring även åtgärder för rummets fuktskydd? Det går väl knappast att ha ett "hål" i väggen där..?
3 svar · 1,9k läst
·
H
hempularen: Du kanske kan fixa en lampa till någonstans som kan dimmas av samma dimmer. Jag triggade på att du skrev att du provat med ett antal olika glödlampor, annars hade jag nog också föreslagit den lösningen.
4 svar · 8,0k läst
·
C
Carl: I nivå med ytterkant gips. Finns dosor för enkelgips respektive dubbelgips, samt riktigt avancerade dosor med självjusterande dosring som anpassar sig exakt till höjden om man t ex har OSB 11 mm + gips 13 mm.
1 svar · 4,6k läst
M
sawsaw: Se så fel man kan ha ibland ::) men rådet kvarstår iallafall.
7 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.