5 787 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Hur "seriekoppla" två väggströmställare?
Hej på er,
Jag var tvungen att byta ut två väggströmställare idag som är kopplade så att man kan slå på och av samma lampa fast på två ställen. En sitter nedanför trappan och en sitter på våning två. Det går tre ledningar till varje strömställare dock ser ju inte dessa gamla uttag ut som de nya man köper idag vilket gör att jag inte riktigt får till det med funktionen att om jag slagit till lampan på våning ett och sedan traskar upp på våning två och vill slå av lampan så fungerar det inte alltid. Det fungerar som sagt ibland så nått rätt har jag väl gort men inte helt.
Någon som har ett litet kopplingsschema på hur man skulle få dett att funka?
mvh
Henrik
Jag var tvungen att byta ut två väggströmställare idag som är kopplade så att man kan slå på och av samma lampa fast på två ställen. En sitter nedanför trappan och en sitter på våning två. Det går tre ledningar till varje strömställare dock ser ju inte dessa gamla uttag ut som de nya man köper idag vilket gör att jag inte riktigt får till det med funktionen att om jag slagit till lampan på våning ett och sedan traskar upp på våning två och vill slå av lampan så fungerar det inte alltid. Det fungerar som sagt ibland så nått rätt har jag väl gort men inte helt.
Någon som har ett litet kopplingsschema på hur man skulle få dett att funka?
mvh
Henrik
Sök på "trappomkastare"...
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det måste vara en trappomkopplare (finns lite olika benämningar). Oftast (alltid?) så är de enkla strömbytare man köper idag trappomkopplare vare sig man behöver det eller inte. En trappomkopplare kan användas som en vanlig strömbrytare. Om man däremot kommer in på brytare med 2 knappar så finns det både sk. dubbel trappomkopplare. Dvs en "apparat" med 2 trappomkopplare i sig. Och det finns sk. kronströmbrytare. Det är en apparat med 2 enkla strömbrytare.
Klicka här för att svara