I vårt badrum sitter två lampor på väggen och en i taket. Under ena vägglampan kommer det ut två elrör från väggen, det ena med matning till lampan och det andra går upp till taklisten där den mynnar i en utanpåliggande kopplingsdosa och från den är det draget en kabel utanpåliggande till taklampan. I vägglampans armatur har någon alltså "kopplat vidare" ström till taklampan i den "sockerbit" som sitter fast i lampan. Dvs två sladdar per inkommande skruvlåsning i sockerbiten. Får man göra så? Måste inte alla kopplingar ske i en riktig dosa i eller på väggen? Är detta en farlig himmagjord installation jag borde anlita en elektriker att kolla upp och rätta till?

Jag är inte behörig, men det låter inte som något uppenbart fel för mig. Om vi antar att krav på Ip klass relativt zonindelningen i badrummet stämmer så borde det kunna vara OK. Om du tänker på ex. lysrörsarmaturer i större inatallationer så går det ju ofta en kabel in i ena änden på armaturen, och kommer ut en ur andra änden som går vidare till nästa osv.

JPW, så har elektriker kopplat i många badrum som jag har byggt. Så jag antar att det är okej att göra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.