El
citactiva: Du drar en 5ledare förslagsvis 2,5mm2. Det går att göra om de ligger på 3 olika faser.
Mats: Direkt, mja Indirekt, definitivt. Iom att det gäller att ha ett så låg temp ut från värmepumpen som möjligt för att få hög verkningsgrad så är det väldigt bra med ett värmesystem som jobbar med mycket yta och lite temp och det råkar ju vara precis golvvärme det. Just det här med låg temp ut i värmeslingan är ju tvärtemot gamla oljeanläggningar så det är många som har gått
Kaffekokare: De är till för vidarekoppling av andra ledare. Har ingen förbindning in i uttaget.
Mats: Det är därför jag lägger kylen på den ena och frysen på den andra. Sen blir det oftast en tredje för utomhuslivet
piliz: sorry, har 6-7st uttag i hela huset. (1 i varje um och tre i v-rum) uppe på vinden ser det ut att vara en bunt kablar. inte en... men som sagt, jag är inte elektriker eller tv installatör... / fredrik
Mats: Före jordfelsbrytarna så var jord och nolla samma sak rent elektriskt, Därav hände det att man bara använde en skena, har även sett "budgetcentraler" som bara har en skena.
Mikael_L: [citat] Men det är just det man möjligen kan invända i garage, att man arbetar med diverse verktyg och utrustning som kan nöta/skada kabelhöljet! Så ur ett "vara absolut säker"-perspektiv tycker jag att man kan använda EKLK iaf i installationer med en höjd understigande ca 1.20 -1.50 . Högre upp brukar man ofta inte vara och vifta med spadar eller komma åt med garagedomkraften osv...
henrikrosen: Jag köpte 5G2,5 kabel. Stickproppen är sådan där med fyra stift och ett brett i mitten. 3 polig eller vad kallas det.
puttrix: Går även utan don, fast lite besvärligare. Glömde donet sist när jag skulle komplettera med ett uttag i en sommarstuga. Använde näbbtång och hammare så det tog väl en 10 minuter extra för 5 meter kulo.
Snailman: Om du vill komma billigare undan (och om elbolaget tillåter det i din kommun) så kan du slippa byggel och att hyra tillfällig byggcentral, om du sätter elskåpet på ett par stolpar intill den slutliga placeringen och låter röret gå in i plattan och sedan en böj utåt igen till skåpet. Sätt ett 16A uttag bredvid skåpet. Kan behöva ett litet tak om det är ett infällt skåp, när
roswall: Dra 12 v spottar i stället! det gör vi alltid på yttertak! Då använder man bara trafopuckar som går in i kopplingsdosor i taket! sparar man ljuskällor med!
daer: Det låter som om före är bäst. Tack.
Mikael_L: [citat] Det man möjligen kan invända mot är om huset är av sådan bevarandevärd karaktär att man vill behålla möjligheten att få allt detta ogjort så är det inte så bra att hugga/såga en massa i timret. Men annars tycker jag att det låter som en utmärkt ide. I efterhand, när allt är klart brukar man vara nöjdast om det är gjort så bra som det överhuvudtaget går.
norrbottenstorpet: Första gången jag skulle avgöra skillnaden mellan 1,5 och 2,5 kvmm så åkte skjutmåttet fram. Det är ett busenkelt sätt att mäta sig fram. Nu efter antal meter FK draget så ser man det direkt. Mät du bara!
JimmyB: ...hmmm...nu får det inte att släcka lampan utan den kan sjunka i intensitet men ökar direkt och förblir tänd.... skall prova era tips nu och se vad som händer....håll tummarna! Jimmy
rockles: Lycka till har ett hus med en liknande nisse som varit duktig men annu inget allvarligare upptäckt men man undrar ibland.......... ;)
sverre: Jodå, hundratalet ampere får du ju normalt även i en enfasig jordslutning om utlösningsvilkoret på 0,4s är uppfyllt!
Mats: Tja ringledningskabel 0.5mm skarvad med sockerbit som driver 16A trefasspis är väl inget fel? ;D Vill man inte skarva i dosa så får man dra om hela sträckan på en gång
Fotografen: Ska det fräsas in är det rör och dosor för infällning som gäller, det går alltså inte att återanvända något. "Kopplalikadant"-principen funkar inte heller. Vad är det i väggarna, puts, trä, tegel, betong? Har du tänkt på hur mycket arbete det blir att återställa väggarna?
rockles: [citat] För att följa svens lag så kan man för enkelhetens skull följa svensk standard SS 424 1437 Kabelförläggning i mark. Djup I mark med eller utan permanent ytbeläggning, dock ej körbana eller vägren inom område för allmän väg 0,45 m med kabelskydd och 0,65 m utan kabelskydd. O,45 är du det djup som kabeln skall ligga på. Fyllning Skyddsfyllning med maximal kornstorlek 8 mm
Hado: Vad heter armaturen du köpte på Bauhaus? Lite nyfiken då jag själv ska införskaffa ett gäng :)
Fotografen: Titanexen bärgad, alltihop monterat! Å ni som tycker att kabel är kabel oavsett fabrikat: åk å köp en meter Titanex and feel the difference!!
sawsaw: [citat] Du tycks inte ha förstått det hela. Det är precis tvärtom.
GoForIt: Problemet löst! "Närliggande" lampa i fönster bytt till högre watt. Tydligen påverkade detta reläets ljusuppfattning.
Mats: Är av samma uppfattning. min grundregel är att dela huset på två jfb men kylen på den ena och frysen på den andra. Sen kan man börja lägga till vis önskemål som tex utomhusuttagen på egen jfb så att inte motorvärmaren släcker huset. Panna/värmepump kör man helst på en egen 300mA (brandskydd enbart)
Mats: Har öppna rör i det här huset som går på vinden och vet inte om det är jag som har tur eller vad det är men inga problem hittills på 10 år