1 361 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Trepolig bryning via säkring eller JFB.
Har nu sett detta allt som oftast här i forumet och om jag fattat det rätt så är detta kraven numera om man delar en 3 fas mellan flera 1fas brukare.
Om jag nu har fattat rätt om detta när kom dessa krav?
Själv har jag 1 fas radiatorer insatta 70talet och bytta till moderna början -00. Dessa är dragna med 5 ledare som "tappar" av en fas per radiator och på det viset så är det bara en 3 ledare ut till sista radiatorn. Nu sitter det ju bara vanliga skruvsäkringar i då centralen sattes dit i samband med att det blev elradiatorer. Är detta helt regelvidrigt eller va det andra regler då?
Om jag nu har fattat rätt om detta när kom dessa krav?
Själv har jag 1 fas radiatorer insatta 70talet och bytta till moderna början -00. Dessa är dragna med 5 ledare som "tappar" av en fas per radiator och på det viset så är det bara en 3 ledare ut till sista radiatorn. Nu sitter det ju bara vanliga skruvsäkringar i då centralen sattes dit i samband med att det blev elradiatorer. Är detta helt regelvidrigt eller va det andra regler då?
Det som installerades på 70-talet följde ett annat reglemente än det vi har idag. Det måhända är installerat enligt gula boken eller vilken det var som gällde men idag gäller andra regler. Jämför JFB, det är krav idag men inte på 70-talet. Föreskrifterna säger att det är okej så länge det är som det är men när man börjar bygga om systemet så gäller dagens regler.
Tackar för lugnande svar. Nu ska det ju bytas central här så snart jag får tummen ur och börjar jaga en vettig elektriker för detta jobb och då kommer ju det bli JFB på allt på det ena eller andra sättet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför ska det bytas elcentral? De flesta anser visst att gammeldags hederliga smältproppar är bättre. Vid nyinstallation är automaterna billigare men du har ju redan dina säkringar. Det är väl OK om det är trasigt eller att det fattas utrymme men det gå att komplettera med fler säkringslådor och JFB går att montera bredvid.
Eller så vill du bara vara ball och ligga på topp, men då kostar det också.
Prototypen
Eller så vill du bara vara ball och ligga på topp, men då kostar det också.
Prototypen
Ny central behövs då man jag redan idag har 2 lådor en med 4 säkringar (orginal) och så den som tillbyggdes. Dessa räcker inte till och sitter dummt till. Skulle se ut som rena lapptäcket om man hängde dit en låda till för de nya jag behöver och så en JFB sittande någonstans oxå.
Klicka här för att svara