2 574 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
hur göra vid renovering?
hej. håller på och renoverar mitt kök och har nu rensat ut det gammla och ska till med att ta bort elinstallationerna i köket. (utanpåliggande uttag för diskmaskin,belysning osv). alla installationer till det nya köket ska göras av behörig elektriker. min fråga är nu om jag drar ur propparna till köket, bryter strömmen till lägenheten (jordfelsbrytare till hela lägenheten) kan jag då skruva bort dessa uttag och sen få tillbaka strömmen utan problem, i övriga lägenheten). som sagt är inte van vid att hålla på med el, och detta är för att få bort sladdar,uttag för vidare förberedelser.
tack för svar och för ett väldigt givande forum.
tack för svar och för ett väldigt givande forum.
Mät noga att du verkligen inte har ström i uttagen när du skruvat ur säkringarna. Och kontrollera innan du tar bort uttagen att inget annat i lägenheten, som du fortfarande vill ha ström på, inte ligger på samma säkring som uttagen som du ska ta bort. Sätt en lapp på centralen, där det står vilka säkringar du har skruvat ur och sätt gärna någon markering i andra änden av kabeln där du klipper också, så blir det lätt för elektrikern att följa upp sen.
Klicka här för att svara