Hej,

Har ett VP-rör som jag skjuter till 22 mm. Det ligger 1,5 kvm fas-nolla-jord i den samma.

Jag ska montera ny dosa och vill använda en med 16 mm. Men jag hittar ingen övergång från 22 mm till 16 mm. Är detta en gammal standard? Huset är från -70.

Eller är det en 25 mm jag har?

/Jörgen

Förr var det 15,2 18,6 22,5 (tror jag) och runt 28 mm

Ett 16 rör inne i 22 mm och eltejp.

Prototypen

Tackar, det fungerade super!

Nu hittade jag nästa 22,5 rör. Denna gång med 5 trådar (spisen). Samma frågeställning. Kan jag dra fem trådar 20 cm i ett 16 rör? Eller blir det för bra?

Tack på förhand.

Nej, inte 16 men 20-rör!

Det finns övergångs skarvmuffar mellan gamla och nya dimensioner. dosor finns med 20 mm anslutning.

Prototypen

Ok.

Hittar inte dessa nygamla muffar. Något tips?

Hur gör jag om jag inte hittar dessa muffar. Ett 20 passar inte i ett 22,5.

Tacksam som vanligt.

SELGA!

Prova om ett 25 mm går utanpå 22,5 mm och sedan eltejp. Går inte 25 på så såga en slits i röret och eltejp. Eller slitsa 22.5 röret.

prototypen

Hej,

Det fungerade fint att slitsa till. Dock är 20 röret lite för tufft att böja som jag vill ha det. Dosan sitter lite taskigt till.

Är det ok att använda flexslang dessa 20 cm innan dosa? Kan man påstå att VP och flex har samma säkerhet?

/Jörgen

Det är helt OK att använda flexslang! De båda godkända för ändamålet, vilket man väljer beror på de fysiska förutsättningarna (böjvinklar, åtkomst etc) och personliga preferenser. VP vs. flexslang har debatterats 100 gånger här innan, slutsatsen brukar bli att smaken är som baken.

Man bör kanske tänka på att flexslang är mindre invändigt än VP-rör, speciellt om man ska in med många ledare. Dessutom är flexslangen inte glatt på insidan och gör dragningen svårare ibland.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.