Hej!

Jag har eljo trend strömbrytare hemma. I köket har jag en ram med 2 stora strömbrytare på, en för taket och en för köksskåpsbelysningen.

Nu funderar jag på att fixa värmegolv o köket, då måste det till en till plats intill de 2 övriga strömbrytarna.

Jag har 2 alternativ tror jag.

1, ta bort den ena strömbrytaren för taket, o stoppa dit termostaten för golvet. Sen fixa en "bubbelknapp" på den resterande knappen som nu går till köksskåpsbelysningen. Så man kan styra både taket o skåpen från denna dubbelknapp.

2, Borra ett nytt hål (ett tredje hål) vid sidan om de 2 ansdra strömbrytarna. Skaffa en nya ram med plats för 3 enheter.

Går alternativ nr. 1 ? ...alltså går det att fixa med kablarna så det fungera? (Sen får jag hoppas säkringen pallar de 500watten som värmegolvet drar)

Båda alternativen går ur elektrisk synvinkel, 500 W är inte så mycket men kanske tillsammans med kaffe och vattenkokare samtidigt så blir det mer än säkringen tål.

Prototypen

Troligen går alternativ 1. MEN efterssom du idag har 2 olika brytare som sitter i varsin dosa bakom ramen så är det teoretiskt möjligt att de båda knapparna matas från olika grupper (olika säkringar). Det är OK om de sitter i varsin dosa. Men det är inte OK om de skall gå till en dubbelbrytare, den får bara ha en matning. Nu är det kanske inte så sannolikt att det är löst med olika grupper, men ändå något att ha i åtanke när du planerar.

Och som sagt 500w plus belysning är inget problem, men om samma grupp driver flera uttag i köket så kan du behöva fundera lite över hur kökert är sektionerat.

bara att titta på dina köksapparater som du har eller tänker skaffa och addera. Max 2300w per säkring.

Alt 1 går väl bort OM de bägge befintliga brytarna matas från olika grupper? Man får väl inte ha matning från flera grupper i samma dosa? Eller?

Fast taklampan och bänkbelysningen borde väl rimligen sitta på samma? Jag fick problem med detta då jag hade tanken att ha trapp- och hallbrytarna i samma dosa.

Såg nu att hempularen hann före med liknande synpunkt :-)

Inte meningen att upprepa...

TACK för alla svar.

Jag kan inte detta och tänker inte koppla själv, men jag tänker förbereda med att fräsa in kablar mm. Ville veta så jag vet vad jag skall köpa osv.

Enklast o snyggast är nog alt 1, så man slipper borra nytt hål. Men alt. 2 verkar vara säkrast om man inte kan el. Detta med grupper osv. är grekiska för mig, kan gissa mig till men inte mer.

Som sagt sannolikheten för att de skulle ha separat matning är låg. Jag skulel nog anta att alt gäller tills du får dit elektrkern som kan kolla.

Om du nu tänker förbereda med rör så bör du prata med elektekrikern innan i vilket fall som helst. Det är inte säkert att en elektriker vill befatta sig med dina infrästa rör (hoppas du menar rör och inte kablar?) Så prata med elektrikern innan. Ev vill han komma och titta innan han går med p åatt du skall dra några rör själv och då kan han se hur det ligger till med matningen på dessa dosor.

Tänk också på att även elgolvvärmen har en del speciella kontrollkrav på sig, elektrikern skall kontrollmäta slingan ett antal gånger under processen annars kommer han att vägra koppla in den.

Samma eller olika grupper... Går takbelysningen och skåpbelysningen på samma säkring så går alternativ 1 bra. är det olika säkringar så går det inte med 1. Det kan gå flytta tex takbelysningen till bänkbelysningens grupp men det är nog enklare med tre dosor då. Senildosa blir nog bra då.

Prototypen

Ok tack.

Jag hade elektrikern hos mig för ca 2 år sen, han drog om all er i hela lyan, nya kontakter o rubbet. Tror han inte fuskat och kopplat rätt överallt.

Jag skall kolla om belysningen går till en eller 2 säkringar.

Ja, fräsa in kablar, inte sladdarna :-D

TACK för bra svar!

Du upprepar fräsa in kablar. Menar du alltså att du inte tänker köra med rör?

hempularen skrev:
Du upprepar fräsa in kablar. Menar du alltså att du inte tänker köra med rör?

Oj, jo jag menade rör såklart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.