Jag har precis fått min nya fina varmvattenberedare levererad och (nästan) installerad. När jag bad VVS:aren att beskriva vad hans kompletta installation innebar så sade han att när han gick därifrån så var allt klart. ALLT frågade jag, ALLT svarade han. Men nej, jag frågade om elen till den så sade han att det naturligtvis inte var med i det han menade med allt... :) man lär så länge man lever...

Jag har ringt min elektriker som dock inte kunde komma idag, och därför måste jag koppla in den här jäkla lådan tillfälligt. Jag kan inte vara utan varmvatten längre (sedan i torsdags redan...).

Smidigt nog så har jag ett 230-uttag på egen grupp precis brevid beredaren, som nu är nedmonterat och kabeln räcker fint till VVB:n.

På bilagan ser ni hur kopplingsschemat ser ut enligt skissen som medföljde och vad jag förstår kan det inte vara konstigare än att jag kopplar fasen (svart) till L1, nollan (blå) till L2 och jorden (gröngul) till den glada symbolen för just jord...

Jag har kollat och det är inte något skumt kopplat utan det ligger ström på den svarta och inte på den blåa. Kollar jag "baksidan" på plinten så ser det även där rätt ut.

Det här bör väl inte vara några problem att dra in tills elektrikern behagar dyka upp? Jag VET att jag inte FÅR göra det här, men jag MÅSTE ha varmvatten...

• elschema1.jpg
Tja

det blir bra=) kolla bara hur mycket den drar och vilken säkrings storlek som sitter så du inte kör 16 amp på en 1.5mm2 kabel

mvh chali

Jag ska ju köra 230, är inte N nolla? varför ska jag lägga L2 till fas då, nu blir jag förvirrad?? (missa inte att L2 ligger ovanför L1 i skissen...)

(hmm, ser att vi editerar om varandra nu, blir lite skumt det här...)

Chali: Va? Nej.. Det låter ju jättekonstigt. Det står ju hur tydligt som helst hur det ska kopplas in.

jon_h, tack, jag blev mer än måttligt förvirrad. Jag ville bara ha klart för mig att svart kabel med ström i är fasen, blå utan är nolla, så är det hos mig, så ska det vara, jag har läst rätt i schemat osv...

Jag är ingen elektriker, men jag kan ju läsa innantill.. Kan inte tänka mig annat än att du gjort rätt.

inte gjort, tänker göra... jag började här innan jag kopplade... med tanke på färgerna på tåtarna "bakom" i plintarna så verkar det också rätt, för jag har ju svårt att tänka mig att Nibe skulle börja koppla fas på grön-gula kablar :D

Chali, det är inte helt snyggt att ändra sitt inlägg så att tråden blir obegriplig, även om man kom på ett man hade helt fel. Bättre att skriva ett nytt inlägg istället i så fall.

haha, nej nu blev det klarare faktiskt...

jon, tack för hjälpen, och chali, nej, det är 10 ampere och 1,5 kv-kablar, så det är inga problem.

edit: nu ÄR den inkopplad, och den är inte strömförande och den brinner inte, så det blir nog bra tills elektrikern kommer, då får han nog dra in två faser på den tror jag, tycker 22.5 timmar för att värma hela låter lite väl bra...

Angående gångtid på beredaren inkopplad på 1-fas så har jag haft min inkopplad så och mätt hela tiden under 3månader hur mycket elpatronen är igång.

Iaf så är våran beredare på 1kW på 1-fas och den har förbrukat istort sett 7kWh per dygn under den tiden, det vill säga elpatronen har gått 7timmar av 24 per dygn dvs. ~30% av tiden så även om det låter lång tid, 22,5timmar att värma vattnet så är ju det bara när man kopplar in den och allt vatten är kallt, i praktiken så kanske man som mest tömmer den till 50% och då är det inga problem.

Vi har iofs inget badkar som skall fyllas men för oss har det funkat med 1-fas.

ok, bra input, det tar väl några dagar innan elektrikern kommer, så jag märker väl om jag snabbt tömmer beredaren... dessutom så är den ju på 300 liter, och med 80 grader i den och 8 grader på inkommande vatten blir det ju ungefär 650 liter varmvatten, drygt två badkar... så vi lär nog inte tömma den, det kan ju vara bra att veta att den går att "hotta upp" om det behövs i framtiden, och bara köra på 1kw nu.

jon_h skrev:
Chali, det är inte helt snyggt att ändra sitt inlägg så att tråden blir obegriplig, även om man kom på ett man hade helt fel. Bättre att skriva ett nytt inlägg istället i så fall.
Tja

mysko att tråden blev konstig i med jag gjorde ändringen secunden efter?

det jag tänkte på först var om han hadde som vi hadde på våran gamla varmvatten beredare där man hadde olika "ingångar" beroende på vilken typ av matning man hadde. men så kollade jag närmare på klister lappen och insåg att jag skrivet fel.
sorry för strulet/chali

tack för hjälpen iaf chali, även om det ser kul ut högre upp i tråden :)

Chali, det var visst jag och yens som var snabba och hann svara innan du ändrade.. :) Såg inte att det var så nära i tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.