hej har köpt en tomt med hus på har rivit huset satt el-skåpet på en stolpe så jag kunnde riva huset och slippa bortkopplings avgiften. frågan är kan man bli anmäld av eon för att ha gjort de tycker de värkar dumt att koppla bort all el sen ska dom koppla på allt sen blir svindyrt när man ändå har ström. nu är de bara att koppla så man får byggström sen koppla in i huset o klart hoppas de bara blir en avgift till elektrikern o inte 30000kr till eon som inte har gjort mer än lite papper arbete

Uhh kan du inte bara låta det vara som det är tills du har ett hus att skruva fast skåpet på? Du ska nog inte väcka en björn som sover...

Hejsan

Vänta till det nya huset är byggt och sätt upp då

Det viktigaste är väl ändå vilken typ av skåp det är!

Om det är ett som är gjort för att sitta inbyggt i vägg så är det väl en massa hål? Inte bra alls!

Om det är ett som är för utanpåliggande installation bör det fungera hur bra som helst, det är nämligen så vi gör nu när vi bygger vårat hus. Sätter upp en lagom hög telestolpe och skruvar fast elskåpet på den.

Annars får det väl uppstå ett hastigt behov av en litet redskapsbod på en kvadratmeter eller så som har en lämplig vägg att montera skåpet i

Det är inget större fel som du har gjort! Sov lugnt!

/Elinstallatör

Sawsaw skrev:
Det är inget större fel som du har gjort! Sov lugnt!

/Elinstallatör

Håller med!
Se bara till att där är en jfb inkopplad, händer det något och du inte har en sådan så kan det bli livat.

skåpet har varit på ut sidan av huset förut. har satt två stolpar som skåpet sitter fast på. kan stänga av elen helt till skåpet om jag vill för de sitter säkringar på en el stolpe lite längre bort. har provat att ta bort dom då stängs hela el skåpet av så om man vill skulle man kunna koppla på grattis ström o köra utan el mätaren men de är jag inte ute efter vill bara att ingen ska skada sig om ungar skulle leka på tomten förviso är de lika lätt att dom kunde öppna skåpet när de satt på huset
men de är säkert inte samma sak när man har skåpet på vägen eller på två stoplar. men jag låter de vara som de är nu får vi se vad som händer.

Tack för alla svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.