Jag ska ha hem en firma som ska ta ner lite väggar, och de var och tittade igår. Då säger de att de måste ha tillgång till 3-fas 16 amp för sina maskiner, och när jag frågade vad det ska vara för anslutning så säger de att "det vet elektrikern" och det gör han säkert, men jag vill också veta :)

Är det en CEE-kontakt som elektrikern tänker montera? Jag har ett gammalt spisuttag i köket som inte används just nu, skulle jag kunna använda det för att temporärt ge byggarna tillgång till el?

Finns det några bra tips?

Varför krångla till det med ett spisuttag och adaptrar? Det är inte ens säkert att du har 3 faser, nolla och skyddsjord i det! Det är ett fullt bestyckat CEE 416 de vill ha!

/Elinstallatör

...och det innebär??

Inser att jag var lite otydlig med spisen, det sitter inget uttag där, bara "tåtar i väggen", inte något perilex (heter det så?). Jag har faktiskt för mig att det finns en nolla där också, så då tänkte jag bara att elektrikern skulle skarva på cee-uttaget där.

Men det är klart, det kan ju inte ta honom mer än några få minuter att koppla till det direkt i skåpet...

japp! jag var inne och kollade på det på just elbutik, det var där jag fick "cee", det vägrade ju väggrivaren att säga (troligen visste han inte vad det hette...)

men det känns bra, då vet jag ungefär vad det är jag ska be elektrikern att fixa (utöver att ansluta min vv-beredare på "riktigt" - se annan tråd...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.