Hej vi har en ytterbelysning på framsidan som vi skulle vilja plocka ut ett strömuttag ifrån (t ex för julgranen), finns det några problem med mitt tänk mer än att uttaget styrs av lampans strömbrytare? Jag funderar på att jag funderar på att sätta dit en lampa med rörelsevakt för att eliminera detta problemet, vad tror ni om det?

Bör kunna gå. MEN observera att du måste då ha jordfelsbrytare. Sedan händer det att det inte finns skyddsjord framdraget till en utomhuslampa. Det måste du ha till uttaget.

Det är inget problem att dra i en (eller två) tråd till om installationen är med rör och få ett stumt uttag (alltid ström)(går dessutom att koppla via en brytare inne).

Och JFB vid uttag utomhus.

Prototypen

prototypen skrev:
Och JFB vid uttag utomhus.

Prototypen
Om hela huset har jordfelsbrytare är det ok då?

Japp!

Prototypen

kan vara bra att om möjligt ha en egen jfb för uttagen utomhus för att inte allt annat ska stanna om den löser ut....

pellefant skrev:
kan vara bra att om möjligt ha en egen jfb för uttagen utomhus för att inte allt annat ska stanna om den löser ut....

Jäpp, stämmer bra. Talar av egen erfarenhet... När vi köpte huset var elen något av ett myrbo, med hjälp av en elektriker har ett och annat fixats till.

MVH
Ronnie

Jo den är bra.

Haddde motorvärmaren på samma som resten och det blev den berömda droppen ibland

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.