5 295 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Proppar som går
Har problem i lägenheten med proppar som går så fort man sätter på dammsugaren. Vad gör man åt detta?
Uppstår problemet oavsett vilket vägguttag du har anslutit dammsugaren till? Det låter ju som att du normalt ligger strax under gränsen för vad proppen klarar av, men att en dammsugare på det blir för mycket, med följden att proppen löser ut.
Hur är det om du ansluter någon annan apparat till samma uttag? Om det enbart är dammsugaren och inga andra effektkrävande maskiner som får proppen att lösa ut så låter det ju snarast som att det kan vara fel på dammsugaren.
Hur är det om du ansluter någon annan apparat till samma uttag? Om det enbart är dammsugaren och inga andra effektkrävande maskiner som får proppen att lösa ut så låter det ju snarast som att det kan vara fel på dammsugaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag hade samma problem i lägenhetren jag bodde i för 15 år sedan. Det var 6A proppar (sådana där jättesmå). Hörde att i vissa lägenheter fanns det tom. 2A proppar.
Jag löste det genom att köpa en damsugare med elektronisk reglering och startade den alltid på låg effekt. Det är startströmmen som slår ut proppen.
En annan möjlighet är att låta en elektriker säkra upp till 10A. Det går ofta utan annan åtgärd. Men den bedömmningen skall du låta en elektriker stå för.
Jag löste det genom att köpa en damsugare med elektronisk reglering och startade den alltid på låg effekt. Det är startströmmen som slår ut proppen.
En annan möjlighet är att låta en elektriker säkra upp till 10A. Det går ofta utan annan åtgärd. Men den bedömmningen skall du låta en elektriker stå för.
Klicka här för att svara