6 500 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Uppmärkning av normcentral
En fråga: Jag har 3 stycken tvåfas ellement i garaget. eftersom jag har en
del vattenrör i garaget vill jag vara säker på att värmen "alltid fungerar",
dessa ellement går således inte på någon JFB, vidare har de tre faserna
varsin dvärgbrytare på 10A för att ett fel inte skall resultera i att all värme slås
ut utan att åtminstone ett ellement fungerar. Detta är tydligt utmärkt i gruppcentralens
dokumentation - men kan ju eventuellt leda till att misstag görs om man inte läser
gruppförteckningen/dokumentationen - Bryts en dvärgbrytare blir två ellement till synes
spänningslösa. Iof så gjorde man även så på den tiden man hade gängsäkringar.
Altså 3 dvärgbrytare/säkringar som jag har eller en trefasbrytare/säkring som jag inte har.
Är min koppling olämplig ur säkerhetssynpunkt - eller ej?
/Jonas
del vattenrör i garaget vill jag vara säker på att värmen "alltid fungerar",
dessa ellement går således inte på någon JFB, vidare har de tre faserna
varsin dvärgbrytare på 10A för att ett fel inte skall resultera i att all värme slås
ut utan att åtminstone ett ellement fungerar. Detta är tydligt utmärkt i gruppcentralens
dokumentation - men kan ju eventuellt leda till att misstag görs om man inte läser
gruppförteckningen/dokumentationen - Bryts en dvärgbrytare blir två ellement till synes
spänningslösa. Iof så gjorde man även så på den tiden man hade gängsäkringar.
Altså 3 dvärgbrytare/säkringar som jag har eller en trefasbrytare/säkring som jag inte har.
Är min koppling olämplig ur säkerhetssynpunkt - eller ej?
/Jonas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nej, det är en vanlig trefaskoppling, på elementen står det att de är för 400V och då är det helt klart att det är en flerfasing koppling.
Protte
Protte
Klicka här för att svara