Håller på att förbereda för eldragning genom att dra flexslang lite här och var, men blev lite osäker på hur jag ska göra.
Tog ett kort för att underlätta lite...
1: Inkommande el
2: Till spotarna i taket
3: Dimmer till spotarna
4: Brytare till ljusramp och handdukstork
5: Eluttag
6: Till ljusramp
7: Till handdukstork
Vilka dosor ska kopplas ihop?
Tog ett kort för att underlätta lite...
1: Inkommande el
2: Till spotarna i taket
3: Dimmer till spotarna
4: Brytare till ljusramp och handdukstork
5: Eluttag
6: Till ljusramp
7: Till handdukstork
Vilka dosor ska kopplas ihop?
Inkommande till eluttag
Eluttag till Brytare och till dimmer
Brytare till handdukstork och ljusramp
Dimmer till spottar
Tror jag!
Eluttag till Brytare och till dimmer
Brytare till handdukstork och ljusramp
Dimmer till spottar
Tror jag!
Okej, men då är frågan varför den inkommande elen går direkt till spottarna via apparatdosan. Jag trodde ju förstås att den skulle gå till dimmern först och sen till spottarna. Men iofs har jag ju ändrat mig några gånger så det kanske inte är riktigt gjort på bilden ovan. 
Kan man inte koppla inkommande via brytare till eluttag? Alltså så man slipper dra fram och tillbaka?
Kan man inte koppla inkommande via brytare till eluttag? Alltså så man slipper dra fram och tillbaka?
elmont: Men hur ska jag koppla då. Skulle uppskatta om du kunde säga hur du skulle göra. Vill lära mig detta.
Jag skulle dra så att jag kopplade det mesta i kopplingsdosan, gemensam slang för brytare och dimmer samt dra med jord och nolla så jag kan fortsätta från brytarna och dimmern (ta hål mellan dosorna) till uttaget och vidare ned till torken, och dra så långa ledningar att jag inte behöver koppla dem i dosorna utan att dom kan gå hela genom. Från kopplingsdosan till spottar och ljusramp. Du behöver 5 trådar mellan brytare och apparatdosor (brytare) 4 trådar från brytare till uttag i övrigt 3 tråd. Blå och gulgrön hela tiden, + brun svart grå mellan kopplingsdosa - apparatdosor, +brun och svart till uttag/tork,
Okej nu blev det rätt avancerat här.
Tänkte främst inte på att dra kabel utan att bara sätta dit slangarna på rätt ställen.
Så hur bör jag sätta ihop slangarna? Vill sätta dem rätt innan svågern kommer och gnäller. 
Hejsan
Saknas det inte genomspiknings skydd i reglarna
-: EL Installatörs studerande :-
Saknas det inte genomspiknings skydd i reglarna
-: EL Installatörs studerande :-
jo jag tror åxå att det bara gäller lös kabel, sen är det ju ingen nackdel att sätta skydd. åtminstone på ställen där det kanske kommer att spikas/skruvas, vilket på bilden där slangarna går genom reglarna är sådana ställen....
Det kommer inte spikas värst mycket i väggarna. Framför allt inte i reglarna då jag sätter spån bakom all gips överallt. Så några genomspikningsskydd sätter vi inte upp.
Då återstår frågan, hur ska jag sätta slangarna mellan dosorna?
Då återstår frågan, hur ska jag sätta slangarna mellan dosorna?
Det är min svåger som drar elen efter hur jag sätter dosor och liknande, så jag vill helst fixa så mycket som möjligt innan han kommer.
Finns det så hemskt många olika sätt att koppla ihop allting egentligen?
Finns det så hemskt många olika sätt att koppla ihop allting egentligen?