Patrick Jakiel skrev:
sverre: Brukar alltid slå av huvudbrytaren vid arbete för att vara på den säkra sidan - ingen fara!
mäta innan man bryter-bryta(eventuellt låsa bytaren)-mäta igen=ingen fara
jag har råkat ut för huvudbrytare som inte bröt en av faserna...

Patrick Jakiel skrev:
Faktum är att detta är en bostadsrätt och inte hus. Vi har tillstånd att borra 3 cm, vet dock inte om detta innefattar fräsning också - ska ta reda på det!

Så vad som behövs är alltså ett VP-20 rör som är godkänt för ingjutning och en 5G 2,5mm2 kabel. Ställs krav på kabeln också, eller fungerar det med exempelvis Clas Ohlsons 49-274-5 5G kabel?[länk]

Tack för alla suveräna svar - verkligen tacksam!
Den kabeln skall du inte dra i rör. I röret drar du lämpligen FK trådar. En kabel med 5x2.5 blir aldeles för svår att få igenom röret.

Japp, FK på 2,5mm2 var vad jag rekommenderade. Finns lite om färgval på dessa här på forumet - sök!

FK 2,5mm2 i färgerna brun, svart, vit, blå och gul/grön skall du ha. Eller om du föredrar kabel så EKK 5G2,5 borde funka. Gummikabel förlägger man ej i rör.

om jag inte minns fel så får man väl åxå gjuta in kabel direkt i betongen

TEn till fråga - hur gör man om man ska ha en del av kabel "friliggande", i detta fall under bänkskåpen, och en del gjuten i golvet? Kan man ha VP-rör friliggandes?

Vp rör kan ligga fritt, men bör (måste?) klamras fast i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.