11 607 läst ·
29 svar
12k läst
29 svar
Vilka dosor ska kopplas ihop?
Hejsan igen
Genomspikningsskydd krävs bara om kabeln är förlagd så att risk för genomspikning kan finnas.
Genomspikningsskydd krävs bara om kabeln är förlagd så att risk för genomspikning kan finnas.
Hade tänkt försluta väggen men det är ju lite svårt när jag inte vet hur slangarna ska kopplas in i dosorna...
Tänkte du dra kopplingstråd på samma gång som du drar slangarna då?? Annars skulle jag inte försluta väggen iaf.. Flexslang kan vara jobbig att dra tråd igenom då den har ganska hög friktion i jämförelse med vp rör.. Så ska du inte dra trådarna så vänta med att förregla väggen tills elektrikern dragit tråd det skulle nog han uppskatta..
Ska inte dra tråd, då jag inte är säker på hur den ska dras. Tycker det funkar bra att dra det efteråt, har gjort så hittills åtminstone.
Elmont sa tidigare: "Jag skulle dra så att jag kopplade det mesta i kopplingsdosan, gemensam slang för brytare och dimmer samt dra med jord och nolla så jag kan fortsätta från brytarna och dimmern (ta hål mellan dosorna) till uttaget och vidare ned till torken, och dra så långa ledningar att jag inte behöver koppla dem i dosorna utan att dom kan gå hela genom. Från kopplingsdosan till spottar och ljusramp. Du behöver 5 trådar mellan brytare och apparatdosor (brytare) 4 trådar från brytare till uttag i övrigt 3 tråd. Blå och gulgrön hela tiden, + brun svart grå mellan kopplingsdosa - apparatdosor, +brun och svart till uttag/tork" det var ett bra svar men om du vill slippa tänka på trådarna så kan man förkorta svaret till detta:
Inkommande el - - - - - 1. dimmer och brytare (du gör ett hål i själva dosan så de är anslutna till varandra invändigt )
2.till spottar och ljusrampen
brytare,dimmer - - -- - - - -uttag
uttag - - - - - torken
Detta blir alltså 2slangar ut från inkommande
1slang ut från antingen brytaren eller dimmer till uttaget
1slang från uttaget till torken
Inte så svårt när man kortar ner det eller hur.. Behöver inte tänka på tåtarna de kan elektrikern göra..
Inkommande el - - - - - 1. dimmer och brytare (du gör ett hål i själva dosan så de är anslutna till varandra invändigt )
2.till spottar och ljusrampen
brytare,dimmer - - -- - - - -uttag
uttag - - - - - torken
Detta blir alltså 2slangar ut från inkommande
1slang ut från antingen brytaren eller dimmer till uttaget
1slang från uttaget till torken
Inte så svårt när man kortar ner det eller hur.. Behöver inte tänka på tåtarna de kan elektrikern göra..
Gör hål mellan dosa 3 och 4.
Sen kopplar du antingen ihop slangarna precis som dom ligger i bilden du bifogat, eller så tar du slangen från dosa 5 till kopplingsdosan istället för till dosa 3.
Mitt förslag.
Ta en bild efteråt, till din elkille.
Sen kopplar du antingen ihop slangarna precis som dom ligger i bilden du bifogat, eller så tar du slangen från dosa 5 till kopplingsdosan istället för till dosa 3.
Mitt förslag.
Ta en bild efteråt, till din elkille.
Har varit lite stiltje med bygget senaste veckorna p.g.a. barnafödsel men då badrummet närmar sig sitt slut så var det dags att ta itu med elen. Och så här blev resultatet iaf. Förstår att ni har suttit som på nålar över detta. 
Inkommande till brytare och dimmer och sen vidare till ljusrampen. Tändtrådar från dimmern och ena brytarknappen tillbaka upp förbi inkommande elen till spotarna och fläkten. Och så inkommande till vägguttag och vidare till handdukstork.
Inkommande till brytare och dimmer och sen vidare till ljusrampen. Tändtrådar från dimmern och ena brytarknappen tillbaka upp förbi inkommande elen till spotarna och fläkten. Och så inkommande till vägguttag och vidare till handdukstork.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Läser tråden och det som det är draget nu bör ju funka. Det borde väl dock vara bra med en kopplingsdosa mellan dimmern och spottarna. Du var ju själv inne på det spåret i inlägg #3. Kopplingdosan används som fördelningspunkt eller ett bra ställe att ansluta ev. trafo. Vilken typ av spottar ska du ha, 12v eller 230v?
Nu handlar tråden iofs om hur dosorna bäst sammankopplas...men du ska väl klamrna fast slangarna? Annars kan det bli bökigt att dra i ledarna. Särskilt som du hade tänkt att stänga väggen innan elen dras.
Nu handlar tråden iofs om hur dosorna bäst sammankopplas...men du ska väl klamrna fast slangarna? Annars kan det bli bökigt att dra i ledarna. Särskilt som du hade tänkt att stänga väggen innan elen dras.
Nån kopplingsdosa blir det säkert ovanför taket sen, 12V spottar blir det.
Har dragit all el men ska ev klamra fast några av slangarna. Finns dock inte så många ställen att klamra då jag undviker att sätta nåt i spånet eftersom det är kaklat på andra sidan.
Har dragit all el men ska ev klamra fast några av slangarna. Finns dock inte så många ställen att klamra då jag undviker att sätta nåt i spånet eftersom det är kaklat på andra sidan.
Ändrade på min dragning igen. Eftersom det fanns en stos ledig drog jag en slang till dimmern enbart, så blir det inte så tjockt med kablar i slangarna. Hade ju annars blivit fem kablar i en 16mm-slang, onödigt klumpigt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael_L Visa inlägg
Är det Ok att hålta på det viset om det inte dosan är avsedd för det? Eller är det praxis att göra ändå?
Men självklar är det tillåtet om dosorna tillhör samma säkringsgrupp, plasten är tom tunnare så att det lätt ska gå få till ett bra och runt hål.
Protte
Ursprungligen postat av Mikael_L Visa inlägg
Är det Ok att hålta på det viset om det inte dosan är avsedd för det? Eller är det praxis att göra ändå?
Men självklar är det tillåtet om dosorna tillhör samma säkringsgrupp, plasten är tom tunnare så att det lätt ska gå få till ett bra och runt hål.
Protte
jag brukar försöka dra "styva" vp-rör i mesta möjliga mån istället för slinger vp-slang om man inte kan klamra ordentligt. du kanske kan låta elektrikern dra in trådarna färdigt innan du spikar igen väggen....?
Jag har dragit alla trådar redan. Väntar med att slå igen väggen ändå då det inte är någon prioritet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden