Jag sitter just nu och funderar på hur jag bäst skall styra min Nibe FLM30 som sitter monterad på vinden. Aggregat har 10 fasta steg för varvtalskontroll vilket innebär en spänningsjustering mellan 100V och 230V. Jag vill justera varvtalet beroende på årstid och andra faktorer. Mina alternativ är följande:

- Installera en reglercentral som samverkar med bergvärmepumpen. Inga problem rent tekniskt. Dyrt.
- Installera en spänningsreglering på 100-230V och koppla in på aggets högsta varvtal. Reglerdonet monteras på ett lättåtkomligt ställe.
- Installera en 3-4-läges strömställare, typ E 1932946 på samma ställe och välja några lämpliga lägen i aggets kopplingsplint.
På de två senare alternativen får man helt enkelt lära sig lämplig inställning. Normal, vinter, Mycket folk i huset, Solen ligger lågt gassar på våren osv.

Några förslag?

Jag skulle satsat på en enkel knapp, och eventuellt en timer/tidrelä för högfart (forcering när man duschar eller så).
Man har en tendens att glömma slå om knappar ibland ;)

Jag skulle undvika en extern spänningsregulator, finns alltid risk för ljud i fläkten med sådana.
Använd dom fasta lägena på den inbyggda transformatorn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.