4 858 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Jordfel diskbänk till jord?
Hmm mellan skyddsjord och fas skall det väl knappast vara noll ohm, det låter som om kylen har ett jordfel.
Men jag hänger inte med hur mätningen gick till, var det mätning mot centralen eller vad?
/Kent
Men jag hänger inte med hur mätningen gick till, var det mätning mot centralen eller vad?
/Kent
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Det är troligen inte noll ohm. Men lågt.
Om man mäter resistans genom en elmotor så får man ett lågt värde. Mätningen sker ju med likström. Motorn har en betydligt högre impedans om den utsätts för växelström, som den ju gör vid normal drift.
Om man mäter resistans genom en elmotor så får man ett lågt värde. Mätningen sker ju med likström. Motorn har en betydligt högre impedans om den utsätts för växelström, som den ju gör vid normal drift.
Ja självfallet så har motorns lindningar en låg resistans men jag köper inte att det skall vara kortis mellan lindningar och chassi.
/Kent
/Kent
Nolla och jord sitter ihop med låg resistans (de är ju ihopskruvade någonstans uppströms från jordfelsbrytaren). Om du i sin tur har låg resistans mellan fas och nolla (någon utrustning ansluten) blir det så här.
Om du slår ifrån jordfelsbrytaren borde du få högre resistans mellan nolla/fas och skyddsjord.
Om du slår ifrån jordfelsbrytaren borde du få högre resistans mellan nolla/fas och skyddsjord.
Tack för alla svar!
Jag känner mig liiiiite klokare....
Så om jag fattat det rätt: i en likströmsmotor har man om man mäter mellan fas och nolla väldigt lågt motstånd. Eftersom nolla och jord är ihopkopplade, (lågt motstånd), blir det även lågt mellan fas och jord när man mäter som jag gjorde, i ett uttag, med kyl inkopplad senare i kedjan.
Men grundproblemet återstår för elektrikern att reda ut...
/Henrik
Jag känner mig liiiiite klokare....
Så om jag fattat det rätt: i en likströmsmotor har man om man mäter mellan fas och nolla väldigt lågt motstånd. Eftersom nolla och jord är ihopkopplade, (lågt motstånd), blir det även lågt mellan fas och jord när man mäter som jag gjorde, i ett uttag, med kyl inkopplad senare i kedjan.
Men grundproblemet återstår för elektrikern att reda ut...
/Henrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Bara liiiite klokare.
Motorn i kylskåpet är en växelströmsmotor och den har ett lågt motstånd då man MÄTER med LIKSTRÖM. Mäter du impedansen med växelström kommer du att få ett betydligt högre värde. När sedan motorn snurrar så får man något som kallas mot EMK som så att säga motverkar nätspänningen och minskar strömmen till driftström från startströmmen.
Protte
Motorn i kylskåpet är en växelströmsmotor och den har ett lågt motstånd då man MÄTER med LIKSTRÖM. Mäter du impedansen med växelström kommer du att få ett betydligt högre värde. När sedan motorn snurrar så får man något som kallas mot EMK som så att säga motverkar nätspänningen och minskar strömmen till driftström från startströmmen.
Protte
Ok nu fattar jag, tack.prototypen skrev:Bara liiiite klokare.
Protte
Tittade lite i skåpet idag, där sitter det en jordkabel på nollplinten... inte bra.
Jordkabeln kommer från en "delcentral" som sitter i den gamla delen av huset (renoverad -98), den nya delen är byggd -02, det är alltså relativt nya installationer.
Varför har man gjort på detta viset?
För att jfb löser om det är kopplat rätt?
Är den gammla delen lika säker som den nya om så är fallet?
Hoppas ni inte tröttnar på mina frågor, jag är nyfiken!
/Henrik
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Nu börjar du komma in på väldigt farliga områden.
Ändra ingentring utan att du har hjälp av elektriker. Om jorden från undercentralen är en PEN ledare dvs kombinerad jord och nolla så är det en farlig felkoppling. Men den kan bli betydligt mycket farligare om man ändrar på fel sätt.
Nu vet vi inte så mycket om hur det är kopplat hemma hos dig, och troligen kan en elektriker fixa till det ganska enkelt.
Är det en elektriker som installerat jordfelsbrytaren?
Ändra ingentring utan att du har hjälp av elektriker. Om jorden från undercentralen är en PEN ledare dvs kombinerad jord och nolla så är det en farlig felkoppling. Men den kan bli betydligt mycket farligare om man ändrar på fel sätt.
Nu vet vi inte så mycket om hur det är kopplat hemma hos dig, och troligen kan en elektriker fixa till det ganska enkelt.
Är det en elektriker som installerat jordfelsbrytaren?
Hej!
Från undercentralen kommer nolla och jord men båda är kopplade till nollplinten.
Dessa kopplingar gjordes innan jag köpte huset men jag vet att åtminstone elen i den nya delen är installerad av elektriker, alltså den delen där jfb sitter, därför blir man lite konfunderad.
Ni behöver inte vara oroliga, jag ska inte pula själv, jag är bara nyfiken och vill veta hur det funkar.
På vilket sätt är denna koppling farlig?
/Henrik
Från undercentralen kommer nolla och jord men båda är kopplade till nollplinten.
Dessa kopplingar gjordes innan jag köpte huset men jag vet att åtminstone elen i den nya delen är installerad av elektriker, alltså den delen där jfb sitter, därför blir man lite konfunderad.
Ni behöver inte vara oroliga, jag ska inte pula själv, jag är bara nyfiken och vill veta hur det funkar.
På vilket sätt är denna koppling farlig?
/Henrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det kan vara så att undercentralen har egen JFB och då sitter både nollan och skyddsjordsledaren på PE skenan i den matande centralen om den i sin tur matas med 4-ledare. Nu tror jag inte trådskaparen är fullt kapabel att avgöra om det är PE eller N skenan som det är kopplat till (rätta om jag har fel).
Skyddsjorden har inget direkt med detta att göra, det är stötströmmen då dammsugaren startas som är orsaken till problemet och då är det troligt att det är överledning lånt bort från centralen.
Protte
Skyddsjorden har inget direkt med detta att göra, det är stötströmmen då dammsugaren startas som är orsaken till problemet och då är det troligt att det är överledning lånt bort från centralen.
Protte
Hej!prototypen skrev:Det kan vara så att undercentralen har egen JFB och då sitter både nollan och skyddsjordsledaren på PE skenan i den matande centralen om den i sin tur matas med 4-ledare. Nu tror jag inte trådskaparen är fullt kapabel att avgöra om det är PE eller N skenan som det är kopplat till (rätta om jag har fel).
Protte
Tack för svaret.
Nej, undercentralen har ingen jfb.
Jag är inte elektriker men är ändå kapabel att avgöra om det är PE eller N skena.
Vad menar du med det sista stycket? vart kom dammsugaren in i bilden? Jag är ganska säker på att skyddsjorden har med mitt problem att göra... tror du blandat ihop trådarna.
/Henrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Japp, flera trådar med JFB, dammsugaren är tillbakatagen.
Protte
Protte
Klicka här för att svara