Har ett antal tänkta laster på en grupp som jag helst vill slippa dra en extra kabel till.
Gruppen har idag L1, L2, PE, och N. Draget i VP-rör 1,5mm2 och säkrat med diazed 10A trög på L1 och L2.

Laster och ponerad inkoppling (alla är rent resistiva laster):

- 1600 W, L1-L2 (400V) elradiator
- 2300 W, L2-N (230V) värmegolv
- 800 W, L1-N (230V) självreglerande värmegolv (=hög inrush, drar upp till 2,8kw någon sekund eller så vid påslag)

Nu till frågan, i fallet ovan, vad blir belastningen på L2 ledning. Blir det 1600+2300W eller blir det mindre med samma resonemang som summaströmmar i nollledaren vid 3-fas (fasförskjutningar).

Känner på mig att det tyvärr blir 1600+2300 konstant, men hoppet är det sista som överger!

Det enda alternativet är väl annars att dra fram ytterligare en (L3) kabel, men som sagt, då måste alla kablar i VP-röret dras om igen?

Det är väl enklast att dra i ny tråd om man drar ur den gamla samtidigt. Man kan dra i en dragtråd då man drar ur de gamla, haka på en ytterligare och dra in med dragtråden.

Att klara ovanstående laster på tvåfas och 10 A är nog svårt.

Att blanda enfas och trefaslast är inte att rekommendera.

Strömmen i L2 blir mer än 10A, redan golvet belastar med 10 A, dessutom en del av radiatorns last. Utan att räkna noga en 12,5 A.

Gör riktigt och dra fram 2 nya grupper för enfas (230) lasterna. Fippla inte med en och trefas i samma rör.

Protte

Lite vektor-räkning:

Jag väljer L2 som referens (0 grader),
och sätter L1 till 120 grader.

Ström L2-N blir 2300/230 = 10A (0 grader)
Ström L2-L1 blir 1600/400 = 4A (-30 grader)

Total ström i L2 blir summan av dessa = 13,6 A ( -8,4 grader)

/Hasse

Lyssna på "protte" blanda inte ihop 400 voltsgrupper med 230 volt grupper

nej, man får inte blanda 1,2 och 3fas belastningar på en 3-fasgrupp om man inte säkrar med trippel dvärgbrytare.
inte heller på en 2-fasgrupp som i ditt fall, så kan du inte byta till en dubbel dvärgbrytare blir det jobbigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.