Byggahus.se

Tillbygge och ny central

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Vi gör ett tillbygge och ska ha en ny elcentral i detta bygge. Vad ska jag dra mellan centralerna?
    5 x 2.5mm2?
    Går det att dra i ett 20mm rör?

Finns det som "kulo" variant? Från den existerande centralen så måste det nämligen dras i taket i källaren och det ser inte så snyggt ut att fästa upp ett rör där.
    Om det finns som kulo, går den att dra vidare in i 20mm röret eller blir det för tight?

Mvh Tobbe G

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Kulo får endast förläggas i rör en kortare sträcka, däremot kan man använda eklk eller ekk som finns upp till 5x2,5 behöver man grövre ledare kan man använda fkk som finns upp till 5x6mm².

3. pefo
    Medlem Nivå 10
    Avgörande för vilken area du måste använda är om och vad kabeln är avsäkrad med (förutom huvudsäkringarna) och hur mycket belastning din nya central skall klara. Jag gissar att du kommer att ha et t antal grupper eftersom du tänker dej att dra 5-ledare.

4. B
    Medlem Nivå 5
    OBS!!! När en ny Elcentral monteras i skall matande kabel till elcentralen vara minst 6mm2 i ett femledarsystem eller 10mm2 i ett 4ledarsystem
    Lägsta area på pen-ledare= 10mm2

5. B
    Medlem Nivå 5
    Vp-rör 25mm duger och så dra 5st rk 6mm2 då får du femledarsystem dit.

6. E
    Medlem Nivå 12
    eller dra en 5G6 PEX kabel i källar taket.

PS.I östersund har inte selga 5g6 på hyllan bara den gamla vanliga ekkj 4x6+6.... DS

7. P
    Medlem Nivå 8
    Frågan om matning till undercentral har varit uppe och vänt många gånger här. Det brukar sluta med två slutsatser: undercentraler behöver inte matas med grövre ledning än de är avsäkrade för i matande ändan alternativt så måste de matas med minst 5x6mm2. Om man gräver ordetnligt (dvs frågar lämplig myndighet) verkar det som det förra är vad som gäller generellt och det senare bara för inkommande matning till huset.

Alla är överens om att i 4-ledarsystem måste PEN alltid vara minst 10mm2 i alla omständigheter.

8. pefo
    Medlem Nivå 10
    Så har jag också tolkat reglerna. Matar man från en grupp i huvudcentralen så avgör storleken på avsäkringen vilken area man behöver. Går man på med matningen på huvudledningen direkt från huvudsäkringarna är det minst 6mm2 som gäller och i fallet med 4 ledare minst 10mm2 på PEN.

9. B
    Medlem Nivå 5
    Låt oss utreda denna sak om 10mm2 eller 6mm2 en gång för alla.
    Enligt starkströmsföreskrifterna skall huvudledning (min tolkning = mellan 2 centraler ex) av TN system ha en area av minst 10mm2 Cu eller 16mm2 Al .ssf 546.2.1.

När det gäller 5-ledar system finns det inget i starkstömsföreskrifterna som föreskrives om detta men.

I Svensk standard SS437045 El till enbostadshus mm säger denna att minsta area på huvudledning i 5 ledar system bör vara 6mm2 .
    Med detta innebär det att det ej är lag på att ha 6mm2 som huvudledning vid ett TN-S system men bör ha.
    I praktiken är det så att man lämpligast bör dra 6mm2 i femledarsystem för annars kanske man inte klara kortslutningsströmmar eller har problem med selektiviten i anläggningen detta medför ju förstås beräkningar .
    I mindre anläggningar där ledningsländen är av betryggande art så slipper man att räkna på detta om man lägger 6mm2
    Jag som elektriker har för avsikt att följa svensk standard eftersom det är en rekomendation.

mvh b2

10. gnistjagare
    Medlem Nivå 5
    Detta handlar enbart om okunskap hos elektrikerna. Att skylla på kortslutningsströmmar eller selektiviteten är bara en dålig ursäkt. Det är inte ofta du får höga kortslutningsströmmar, tittar man på mina tidigare inlägg så har jag lagt med en hel del beräkningar som stödjer dessa fakta.

Och nej, detta är ingen svår beräkning.

11. E
    Medlem · Nivå 23
    En bra ursäkt är att man i framtiden kan utöka den nya centralen med "vad man vill" utan att behöva byta stigare och merkostnaden blir ju inte så stor del av ett byggprojekt.

12. P
    Medlem Nivå 8
  13. T
    Medlem Nivå 3
    Hej, lite sen uppföljning...
    Elfirman som skall koppla in centralen säger att jag ska dra EKLK 5x2.5mm2 mellan den gamla centralen och den nya. I den gamla centralen skall en 3-fas 16A säkring sättas ut mot den nya centralen...
    Någon kommentar på det?
    Mvh Tobbe G

14. E
    Medlem · Nivå 23
    Svaret finns väl redan i tråden, skulle jag sammanfatta så blir det.
    Du kan använda 5x2,5 till att mata centralen men det bästa är att använda 5x6, så valet är ditt.

15. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Vad kommer det att bli för avsäkring i den nya centralen? 3-fas? Extra JFB där?

Jag håller på med (= förbereder) en liknande lösning, och kring dessa delar tycks det råda många frågor..