Hur många uttag blir det på den gruppen sammanlagt?

Det normala idag är ju 8-10 uttag/belysningspunkter per säkring. Men att börja dra ihop såpass stora grupper när de innefattar badrum, kontor och vardagsrum/TV-rum inte alls att rekommendera. Finns det golvvärme i badrummet som går på samma säkring?

Har Ni byggt huset i egen regi och kommit överens med elektrikern om hur anläggningen skulle utformas och fungera eller det är ett färdighus från någon husleverantör?

Om Ni själva anlitat och kommit överens med elektrikern så har han väl frågat Er vad ni haft för eventuella önskemål och eventuellt placering av vissa uttag?

Ja, vi har angivit var vi vill ha uttagen, hur många vi vill ha i varje rum och detta framgick på den elritning som hurleverantören skickade skapade., men vi har kanske inte uttalat orden "visst säkrar du upp ordentligt så att du inte sätter typ alla rum på en säkring" men det ska väl inte behövas, eller?

Jag i min enfald trodde att det när det gäller elinstallationer så fanns det ganska många standarder/regler som man som yrkesman bör följa...

Har han utfört arbetet efter en ritning som husleverantören försett er med så är helt säkert allt ok, har han däremot frångått handlingen får han helt enkelt rätta till dom brister som finns. Om du inte kan prata med elektrikern så får du vända dig till den som är kvalitetsansvarig eller i sista han påtala det vid slutbesiktningen.
När det gäller elinstallationer så brukar man vanligtvis utföra arbetet efter "svensk standard" och det räcker och "blir över" i alla "normala" hus.

Går det inte att posta elritningen i forumet, vore intressant att se.

Nja, det blir nog svårt att bifoga ritningen. Jag vill bara förvissa mig om att allt är utfört på rätt sätt av en kunnig elektriker. Det finns ingen regelsamlig där det framkommer exempelvis hur många rum/lyskällor som rekommmenderas för en modern villa?

Tar gärna emot tips på läsvärt material

Kolla Elboken från ELKO, kan laddas ner över nätet, den har mycket matnyttigt och hänvisningar till annat matrl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.