EURO-pluggen är ju beröringsskyddad med isolatormaterial på stiften, så man, i princip, inte kan få en stöt hur klantig man än är. Men andra stickproppar brukar inte ha detta skydd. Detta kan ju förklaras av att de istället är runda så de täcker hela kontaktbrunnen.

Men: Det finns ju än idag gått om gamla vägguttag som inte har några kontaktbrunnar att tala om och där ett barn (och för den delen en vuxen) kan få in fingrarna mot stiften då dessa är spänningsförande.

Efter att själv ha avstyrt ett tillbud härom året där ett barn höll fingrarna mot stiften samtidigt som det satte stickproppen i väggen, så har jag en fråga:

Varför tillverkas inte alla stickproppar med beröringsskyddade stift likt EURO-pluggen?

Finns klass 0 och klass 1 stickproppar att köpa någonstans i sådant utförande?

Och ja, jag bytte ut vägguttaget i fråga snabbare än blixten!

Klass II (Dvs Europlugg) finns dels i "smalt" utförande med delvis isolerade stift, dessutom i en "normalstorlek" som passar
i jordade uttag, men utan isolerade stift.

Jag gissar (har för mig) att de delvis isolerade stiften inte fungerar för de 16A som schuko-uttagen kan klara av.

Skyddet ges ju av kontaktbrunnsdjupet, och petskyddet, i moderna uttag, så det är inte så mycket stickproppen som är "fel" utan snarare de gamla uttagen med för grunda brunnar.

Allt var ju inte så säkert förr i tiden och det kostar (& är praktiskt omöjligt) att kräva att alla stickproppar skall bytas ut,
så bakåtkompatibilitet måste ju finnas en tid....

Att de smala klass II kontakterna är delvis isolerade är ju för att de skall kunna användas i vanliga jordade & ojordade uttag, kontaktbrunnen blir ju kompromitterad av den smala kontakten och därför behövs isoleringen på stiften. De "fullstora" klass II kontakterna (mer strömtåliga) har ingen isolering av stiften, men skyddas av kontaktbrunnen i moderna uttag.

Har man barn hemma är det en bra idé att byta gamla grunda uttag till nyare med djup brunn och petskydd. Det är nog en bra idé ändå. Att man är vuxen betyder inte att man inte är trött och ouppmärksam en morgon.

petersv skrev:
Har man barn hemma är det en bra idé att byta gamla grunda uttag till nyare med djup brunn och petskydd. Det är nog en bra idé ändå. Att man är vuxen betyder inte att man inte är trött och ouppmärksam en morgon.
Jo, och dessutom sitter ju de gamla grunda uttagen i gamla hus utan JFB. Ingen bra kombination...

Tyvärr skyddar ju inte jfb om man tar tag i bägge stiften samtidigt....Dessutom är det nog dessvärre troligt att barn använder bägge händerna (en på varje stift !!!), lättare att övervinna petskyddet då dessutom!! (Bzzz!!)

Byt uttag och komplettera gärna med jfb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.