Dra matning genom betonggolv

3k läst  11 svar

1. K
    Medlem Nivå 8
    Hej, jag har en fråga som jag inte riktigt kan placera i nåt forum förutom här..

Jag ska dra rör och slang från pannrum till kök vilket innebär genom en betongplatta på 10-15 cm.
    Kommer dra både 16 och 20 mm rör. Hur sjutton bär jag mig åt för att göra hål för dessa? Funkar det med vanlig slagborr med stoooort borr i eller hur gör man??

2. phl
    Medlem · Nivå 14
    Slagborr är nog dödfött, däremot går det utmärkt att ta det med en kraftigare borrhammare. Ett 16mm borr är inga problem för en mindre borrhammare, har däremot kört 22mm i min lilla Makita borrhammare och det var elakt mot den. Tar du valfri kines-borrhammare för 400 spänn så går 22mm-borret utan problem. Körde då genom 160mm betongbjälklag. Mitt tips är att försöka borra uppeifrån om det går, blir löjligt mycket mindre damm då samt att man slipper få kramp i armen.

3. K
    Medlem Nivå 8
    Det är en Bosch borrmaskin vi har på jobbet i så fall med sds fäste. Den har bilningsfunktion osv. Den klarar ju helt klart av att borra lite mindre prylar med såsom att få upp ploggar i betongväggar typ 10mm.. Aldrig testat med större borr men det borde nog funka då

4. P
    Medlem Nivå 4
    Ska inte vara några problem att borra genom ett såpass tunt bjälklag. Det som kan ställa till det är armering eller annat som finns ingjutet i betongen. Försök kolla innan om man skulle kunna finna skäl att tro att det går något ingjutet just där du ska borra.

5. K
    Medlem Nivå 8
    Det är i så fall bara armering som skulle gå där. inget annat.

Jag får åka och handla lite borr med andra ord. Likabra att köpa ett på 20mm bara så slipper jag slänga onödiga pengar i sjön

6. M
    Moderator · Nivå 17
    har den SDS fäste så är det nog en borrhammare och ingen borrmaskin så då är det rätt lugnt

7. B
    Medlem Nivå 5
    Hyr en borrmaskin och ett borr hos en välsorterad uthyrningsfirma ,kostar inte många kronor för en dag .
    Passa på att hyra en maskin med inbyggd dammsugare då slipper du det mesta av damm problemet.
    Ett 20mm "hilti"borr har jag för mig att dessa är inte gratis.

8. phl
    Medlem · Nivå 14
    Visst är det trevligt med en fin hyrmaskin men vill man snika reder han det nog med borrhammaren från jobbet samt billigt SDS-borr. Är ju inte direkt fråga om någon perforering av bjälklaget ;)

9. F
    Medlem Nivå 5
    Ja, kan bara säga bra ord om Clas Ohlsons Hammarborrsats Art. nr.30-8746 Köpte den på rea 115kr.
    450 mm borrar i diameter 10, 12, 16, 20. Använder dem tillsammans med en Blå Bosch, iaf någon gång i veckan i jobbet. Har gjort det i två år.
    Har endast lyckats med att förstöra 12mm borren, fast då nötte jag mig igenom armeringsjärn. Men när de är så billiga så var det värt det.

10. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Jag köpte en "kines" på Jula för 200:- samt en sats med SDS+-borr (5.5mm till 20mm) för ytterligare en 100:-. Har funkat toppen, slår nästan lite för bra, ibland får man hålla igen. Sedan kommer den väl inte att hålla så många timmar, men till det priset så tycker jag att jag redan fått valuta för pengarna, 300:- motsvara väl 3-4 dagars hyra eller så för mig här i Göteborg.

11. K
    Medlem Nivå 8

Klart....

Borrhammaren på jobbet plus ett DeWalt hammarborr för 190:- (som jobbet köper av mig sen) så var saken biff.. Borrade två hål på en halvminut. Så var den saken ur världen =)

12. phl
    Medlem · Nivå 14
    Se där, gött när problemet är ur världen!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: