Har ett hus (-71) med utanpåliggande kabel i garaget. Garaget ärr "torrt", inget indraget vatten eller annat som gör det fuktigt.

Jag tänkte byta strömbrytare och elurtag, vilken kapslingsklass gäller?

Kablarna som finns verkar vara mantlade med bly, är det kuloledningar? Är det ok?

Klamringen har lossnat lite på några ställen, finns det något enkelt sätt att fästa bättre i gipsskiva än vanlig spikklammer?

TIA,

Micce

IP44 tycker jag att du ska använda. Är det en torr och dammfri inomhusmiljö ska det räcka med IP21 men i ett garage kan man få för sig att göra nått arbete i bland som gör att det dammar.Just av den anledningen är det bra och gå upp i kappslingklass.

Kabeln duger under förutsättning att den är hel. Det är ingen kulokabel du har

Utan vatten och fukt duger IP 21 mycket bra och även kulo om så önskas. Man gör elinstallationer efter hur lokalen skall användas inte efter hur den i en oviss framtid kommer att brukas. Vill man i framtiden tex. göra en tvättstuga, gör man om det som behövs när det blir aktuellt.

Jag hade nog satsat på IP33 alt dubbelisolerade (fyrkant i fyrkant) armaturer, IP21 till brytare och lägst IP23 till jordade och petsäkra uttag (ingen Bauhaus-skit). EKLK 3G1,5 och EKK till grövre kablar blir ju nästan lika snyggt som kulo och känns säkrare. Letti-klammer håller jag med om är snyggt, TCS är möjligen bättre i taket.

Gammal kulo hade ingen biledare ansluten till jord, därför tycker jag du bör se till att den åtminstone sitter på betryggande avstånd från klåfingriga händer. Enstos AP9-dosa funkar fint att fördela matningen i.

Torrt o torrt.. Vad händer när man kör in en snöig och isig bil? Om det finns risk för att fukt kan kondensera på elmaterialet så bör man nog välja material efter den utgångspunkten.

pefo skrev:
Torrt o torrt.. Vad händer när man kör in en snöig och isig bil?
Stämmer säkert. Bara det att det aldrig fallit mig in att man skall få in bilen där;)

Nä... man brukar ju inte få in bilen där. Kanske efter en tjugo vändor till tippen! :D

Aldrig någon som rekomenderar Tcs klammer.
"Vanliga" spikklammer i plast fast med skruv! Kanon på gips

Ja, mycket trevliga, när skruven redan sitter fast på klammern.

tobex skrev:
Aldrig någon som rekomenderar Tcs klammer.
"Vanliga" spikklammer i plast fast med skruv! Kanon på gips
Jo dom är bra men inte så estetiskt snygga kanske.

TCS är skitpraktiskt, men TKK eller tvåbent Letti är snyggare och sitter faktiskt rätt bra. Infällt montage är självklart det enklaste om möjligheten finns ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.