K
Klanyen: Vill helst inte blanda med andra komponenter när jag redan har köpt en serie av samma märke/modell. Ok, tack för svaren. Jag sätter den helt enkelt på låssidan då, även om det blir lite avigt!
19 svar · 3,3k läst
E
elmont: Rekomenderas E9790750 SE-N1XV-R F3 5G6, helt klart prisvärd och lättarbetad den är ej solid utan fåtrådig.
11 svar · 2,7k läst
J
JohanCh: Ja, det var väl egentligen inte en fråga, men att det var lite konstigt löst tycker jag. Först avsäkrar man det med 25A i första centralen, varpå man säkrar ner det till 16A i den andra centralen. Men det är klat. Om de skulle vilja säkra upp den andra centralen till 25A så finns det ju redan kabel från den första centralen. 3-fas uttaget är ju också det avsäkrat med 16A vilket
3 svar · 1,9k läst
S
Styrman_jansson: Hink är som nämt bra!
2 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Det brukar vara väldigt dyrt?
2 svar · 3,8k läst
H
hempularen: Vet vet jag inte men med stor sannolikhet så är det 2 meter. Det gäller en klar majoritet av elektroniska transformatorer.
3 svar · 3,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ska gå, men med en 4g1,5 får du endast fram två grupper, dvs 2x 10A. Men det var väl vad frågan gällde...
32 svar · 10,0k läst
T
Tostarp: Köp en IHC controller hos www.billigihc.dk plus en styck outputmodul (dom har begagnade betydligt billigare också). För ett nytt paket blir totalkostnad c:a 4500. Då slipper du kalla dit elektrikern var gång det ska programmeras om (=pengar) och du kan göra allt själv framför datorn utan att vara dataexpert.
24 svar · 13,3k läst
pellefant
pellefant: [citat] hur hadde skruven hittat dit? "nyfiken"
26 svar · 10,6k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Har nu kopplat om så att belysningen nedanför källartrappan går på samma säkring som hallen. Så nu har jag en dubbeltrapp innanför entrén till utebelysning + hall, en dubbeltrapp ovanför källartrappan till källaren och hall + att jag ska sätta dit en kors utanför sovrumsdörren till hallen.
38 svar · 8,9k läst
·
B
b2b2: http://www.nimaab.se/ sök på kabel och kabelvagn
2 svar · 3,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nu förstår jag inte varför det inte är en trappkoppling. Eller det är kanske en kronbrytare alltså, då ena brytaren manövererar lampan den andra vägguttaget? Men då borde det gått två st svarta ledare till dosan för din för din lampa. Den ena som bruten fas till lampan och den andra som bruten fas till uttaget.
6 svar · 5,5k läst
·
F
Fidde: Update: Jag lämnade in maskinen på reparation på elgiganten. Nu har jag fått svar vad det var som spökade. Tydligen har lagret gått sönder i maskinen och dettta har medfört att vatten läckt in i motorn. Reparatören kunde inte förklara varför den överhuvud taget hade fungerat med vatten skadad motor. Han tyckte det var väldigt mysko. Jag nämnde givetvis inte matt tvätten.
10 svar · 12,9k läst
·
S
Sailorman: [citat] Hej. Jag skulle försöka att ta bort "uttag på balkong" från samma grupp som någon av kyl/frysarna.
15 svar · 34,6k läst
pefo
pefo: [citat] Kunde ju varit för att de tagit slut i lådan och nyckelordet här är mångledare typ EKLK od. Tyckte inte att det framgick tillräckligt tydligt. :) Eftersom Thomas frågade om de kunde ha samma färg utgick jag också från att det var en rörinstallation. ;)
6 svar · 7,7k läst
P
pepparkakshuset: [citat] Jo, då blir det stooort ! nuvarande uttag är väl ca 55x90 mm, med den lösningen och de produkter du föreslår blir det ju 153 x 83 mm och det är ju groteskt stort ;)
12 svar · 7,8k läst
Fotografen
Fotografen: En är nolla och två är tändtrådar, men vilken som är vilken måste man mäta sig till.
1 svar · 2,1k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Köp en ny takfläkt istället?
5 svar · 3,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Finns även på Biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=914&iItemId=78347
3 svar · 2,3k läst
L
Logano: Vad ska anslutas i dosan - vägguttag? Är det en kopplingsdosa? Hursomhelst sätter man aldrig en dosa på den höjden. Säg åt din elektriker att flytta den. Även fast det inte är otillåtet så ser det amatörmässigt ut. Nuvarande standardhöjd för uttag är 200mm från färdigt golv.
7 svar · 4,0k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Aha, nu är jag med. Jag har en fråga. Varför löste både JFB och huvudsäkring?
15 svar · 2,8k läst
B
b2b2: Kontrollera att du har rätt dimmer till rätt lamp-sort olika dimmrar till :lågvolt halogenlampor elektronisk transformator :lågvolt halogenlampor med ringkärnetransformator Mitt förslagär att sätta in en lite dyrare dimmer som klarar båda sorterna. ex dimax 300s detta är iof en lite mer komplicerad sort finns säkert andra.
5 svar · 17,0k läst
C
coss: OK tack så jättemycket. jag kör på första varianten och skaffar dosa med bottenöppning Såg att det finns utomhusdosor med lås på, fast det skulle jag nog bli helgalen på själv. Man skulle kunna sätta en dosmonterad timer på insida, har för mig sett sådana, så kan man styra tex julbelysning mm och på så sätt alltid ha den avstängd när man inte vill ha den på...
6 svar · 7,8k läst
S
Styrman_jansson: [citat] När du väljer trafo, läs instruktionerna till dem! Vissa anger till exempel att de skall placeras 0,3m frånljuskällan. Vissa typer är godkända att lägga i lådorna för spotlightsen. Andra trafos kan du placera i en apparatdosa eller kanske bygga in dem i taket men ha en inspektionslucka för dem. Du skall aldriga bygga in en koppling och det händer att trafos går sönder.
6 svar · 6,3k läst
H
hempularen: Jag funderar lite på strömmarna. Kan det vara så att termostaten överbelastas när båda ellementen är inkopplade, då kanske den "hackar" strömmen på något sätt? Finns det något angivet på termostaten om max belastning? Det låter ju som att den gemensamma nämnaren för problemet är hög ström genom termostaten, jag antar att ellementen har gått att köra utan termostaten utan
3 svar · 4,2k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Skaffade nya Atelier-uttag idag, samt täckramar. Blir mycket snyggare och enklare att montera flera på bredden nu, och även tillsammans med andra uttag på vissa ställen.
15 svar · 6,3k läst
Tripod
Tripod: [citat] Jepp. Håller på at fundera på en annan elfråga men den får nog en egen tråd, en tråd som jag själv startat :) Nja elektriker blir jag inte. Är försent för det. tror jag. Är mer lagd åt att kasta kostymen, köpa mig en L70 och börja skotta snö. Jag tror nog mitt hempuleri får och har begränsats till 1-fas dragningar utan några fancy kopplingar. Vid mer faser än så så
27 svar · 20,4k läst
M
Mats: Nej den är inte låst. Men nu är den det :)
14 svar · 12,1k läst
·
D
duell: Jag kontaktade en tillverkare ang. detta. De svarade att man bör tillverka en liten isolerad/ångtätad låda till centralenheten pga kondens-risken. För övrigt skulle det inte vara några problem.
5 svar · 2,4k läst
M
mrfrenzy: -Skulle en jfb räddat maskinen? Nej, den hade bara stannat tidigare -Har en ev växling av L o N haft någon betydelse? Ingen betydelse alls
14 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.