El
Mats: Hadde en fin och mycket trevlig metex. Tyvärr blev det kortis i den vid frekvensmätning men då var det som påpekat ovan väldigt trevligt med personskyddet. Jag såg ljusbågen genom plasten men handen som jag höll den i klarade sig oskadd
elmont: Sitter det fabriksmonterad stickpropp på torken så ska den (om det inte står nått annat i monteringsanvisningen) anslutas med stickpropp och då behöver man ingen separat brytare.
bax: Den ena skall kopplas till fas. Den andra skall, beroende på om det är en 400V eller 230V-spole, kopplas till endera fas eller nolla. Jahapp, för sen igen :)
master_mimer: Då var det något mer klargjort då... blanda 2fasbelastningar (elementslinga?) skulle isf också vara tillåtet med separata säkringar? verkar ju farligare än att blanda enfas och trefas.
hempularen: Att dela upp en 3 fas matning till olika typer av apparater är visserligen tillåtet med diverse restriktioner (finn otroligt många trådar om det här). Men det tycker jag att man bara skall ta till som en nödlösning om det är svårt att dra fram separat matning till ugnen. Rubriken talar om framtidssäker. Jag skulle nog mena att man bör dra separat matning med tillräckligt grovt rör
morty81: jo det har ni rätt i, men man kan ju köpa från jula tex med stickpropp för att sedan montera den själv, men inte fast montera den i dosa där kanske lysrörsbelysningen satt med toppklämmor förut. ofta känns det ju som att regler är lite till för att feltolkas av okunniga. men antar att det blir så, när dom är, skrivna av fackmän.
Mats: Beroende på var centralen sitter så dra ett antal extra rör upp på vinden eller så. Mna kan alltid dra rör ovanpå isoleringen däruppe men det kan ju vara trixigt att ta sig till centralen
skepparn: Jag har en Pax 200 med fukstyrning, timmer och ventilationtimer. Någon som har tips på hur man kan koppla en till pax fläkt till den befintliga. Jag vill att den i badrummet ska styra den som jag ska ha i toaletten. Finns det någon pryl som kan mäta att fläkten är på och som kan dra ett relä? //Niclas
Phiplex: Du talar om elfirmor med (för) låg timdebitering samt elfirmor med högre (korrekt) timpris. Vad talar vi om för belopp i kronor och ören? Hur mycket anses idag vara ett för lågt timpris och vad är ett mer korrekt timpris? Var på skalan skall man placera in 345 kr/tim exkl? Är det för lågt eller är det korrekt (dvs så att ett materialpåslag inte skall behövas för att uppnå normal
Kjell_G: Elsäk 801.3 Där står det om "betjäningsgång", dvs serviceutrymmet och åtkomligheten. Det finns vissa mått på avstånd till ex. vägg o skåp mm. Slog på det när jag kollade om det fanns begränsningar i t.ex inbyggnad av hela klabbet i ett skåp. Elmont vet mer om sånt också ;) Kjell G
Gurra nyfiken: Ok,nu kan jag sova lungt......................... Mvh..............
Fotografen: 1972, men det kan förekomma ett eller annat år senare. Antingen så var det tillåtet att använda upp befintliga lager eller också gjorde man det ändå.
hecke: OK då missuppfattade jag dig. Som sagt jag har haft frågan uppe i ett annat forum och åsikterna går isär. Det kanske är säkrast att byta dimmern till en vanlig brytare i alla fall.
pellefant: en vanlig brytare, ip20, kapslingen beror ju på avstånd till dusch och kar... finns alltid risk att vatten kommer in om man har hål i tätskiktet.... det finns ju silicon el dyl hemma har jag satt en kopplingsdosa, men bäst är väl att dra ett rör som mynnar ut vågrätt med lite lutning utåt neråt med en EKK i. eller FK och ovan nämnda dosa
hempularen: Kan inte säga att jag vet säkert. Men för det mesta så krävs det ju att man har arbetsbrytare eller annan allpolig bortkoppling av maskiner. En ÅTKOMLIG väggkontakt räknas som sådan allpolig frånkoppling. Sitter den bakom maskinen så är den inte åtkomlig (på den punkten kan det gå att ha avvikande mening, det går ju att dra ut maskinen utan att öppna några skyddande plåtar
jakim: Ska du ha hantverkare som bygger? Bygger du själv räcker ett 2kw bensinverk mer än väl. Du kan köra kap/gersåg, 1-fas byggsåg, betongblandare, vibrator och en hyfsad kompressor för spikpistolen. Däremot kan du inte köra 2 maskiner samtidigt. Jag gjorde min grund med endast ett 2kw elverk från Jula.
pellefant: det kan inte räknas som hobby då, om man rånar banker på fritiden?och det kan väl bli skattepliktigt om man går med vinst... underskott i hobbyverksamhet får man ju "flytta" med till nästkommande år...(ifall det sket sej med rånen)...
Lindgrenski: [citat] Jag drar kablarna nerifrån teknikcentralen. Drar ev allt innan jag kopplar ihop det, har inget större behov av att kunna byta ut kablarna.
petersv: mycket_nu: Det gäller precis som du säger att inte skapa tvärkopplingar som inte följer trädets grenstruktur. Ett undantag kan i vissa fall vara potentialutjämningssystemet som kan tvärbindas. Med en bra tvärbunden potentialutjämning är problemet med slingor i el- och signalkablar något mindre. Potentialutjämningsledarna erbjuder en strömväg med lägre impedans för de höga
phl: Visst lurar man snabbt bort sig på tiden och kostnaden att flänga runt och handla saker och ting. Därför tycker jag postorder i den mån det finns tid att vänta på prylarna, är bra. Frakten är oftast under hundringen. Det kostar oftast mer än en hundring i bensin och tid om man ska hämta upp något själv. Alternativet är att stövla ner till butikerna/firmorna som ligger runt hörnet
pefo: [citat] Saker har en tendens att gå sönder om man har faspotential på signaljord när man kopplar ihop elektronik... :D
Thomas59: Hej Har en elektriker som ska installera el (egentligen komplettera en befintlig installation) i mitt snart nyrenoverade badrum. Han har ont om tid och förelog att jag i alla fall kunde borra hål och fräsa ut för dosor så skulle han kunna klämma in jobbet under någon ledig timme. Elektrikern drar givetvis alla VP-rör, monterar alla dosor och kopplar. Han tittade förbi på sin lunch
JonasHolm: Får kanske göra ett fösök på Elektroskandia i Västbärga imorgon om inte någon annan vet något ställe där jag kan hitta dosan...
saabsafir: Jag håller på att belägga gångar samt garageuppfart med marksten, finns det någon som har förslag på lämplig belysning för att det på kvällen skall se trevligt ut. Jag har haft en fundering på att runt gångar och garageuppfarten lägga en sten på högkant som sticker upp ovanför gången och ramar in det hela och fundering finns om det på något bra sätt går att i den stenen
pefo: Uttaget fungerar också som 'arbetsbrytare' så det går att 'allpoligt frånskilja' fläkten vid arbete på den, exvis rengöring.