10 465 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Induktionshäll och problem med el
Mitt problem är att för att fixa ett litet fel så hamnar en kostad på 7000 kr istället. 1700 kr för att få den lagad vilket inte gick på garantin, sen 2500 för en elektriker som fixar en nolla, sen måste de dit o fixa min häll för 2000 kr. Allt detta för att få samma häll som i grund ksotade 5000kr.
Om vi säger så här då, gå en annan riktning. Kan elektrikern dra en nolla när kök och allt är på plats, kakel, hur fan gör de egentligen? Om han fixar in en nolla, kan jag köpa ett kretskort från ELFA som någon här hade gjort? Antara att det sitter ett i varje platta?
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Lagas hällen två gånger?promo skrev:
Men vad jag menar är att eftersom en elektriker ändå måste dit så kan han ju fixa dit nollan. Och då kan du ju byta till i princip vilken häll som helst. Behöver ju inte vara just denna häll som monteras då. Du kan alltså köpa en ny om du vill men är inte begränsad till att det måste vara 2-fas "utan nolla".
Ja, hällen fixas två ggr. då han var där första ggn o såg att nolla saknades bytte han inget o debiterade mig ändå utanför garantin.
och eftersom jag förstört hällen genom att koppla fel så gäller aldrig garantin.
visst kan jag be elektriker fixa detta men det blir dyrare så jag undrar om jag inte kan köpa den på länken ändå? ska dock tänka på saken om elektrkern.
och eftersom jag förstört hällen genom att koppla fel så gäller aldrig garantin.
visst kan jag be elektriker fixa detta men det blir dyrare så jag undrar om jag inte kan köpa den på länken ändå? ska dock tänka på saken om elektrkern.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det där med 130V mellan fas och jord är just den slumpartade spänning jag talade om. Det betyder att du samtidigt hade ca 100V mellan beröringsbara delar av hällen och din diskbänk, direkt livsfarligt, du skall vara glad att du och andra som vistats i lägenheten lever.promo skrev:
Ta dit en elektriker! Även om du får tag i en häll av den typ du efterfrågar, och lyckas koppla in den utan att den brinner upp så kommer den att vara direkt livsfarlig, du har fel på jordanslutningen i köket.
Alltså, detta har förmodligen inget som helt med HSB att göra. Det är krävs behörighet för att koppla in en ny spis/häll om den inte kopplas in med stickpropp (vanligtvis Perilex)! Om du eller någon annan har fipplat in den nya hällen och lyckats ställa till det så att någon skadas är det du som innehavare av lägenheten som är ansvarig. Har man inte en susning om vad man pysslar med ska man inte ge sig in på saker man inte kan. El är typiskt en sak man inte bara hafsar till via ett forum på internet. Jag hävdar inte att det är svårt, men konsekvenserna av felkoppling kan bli förödande!
Här är tråden där en annan person var i en liknande situation:
http://www.byggahus.se/forum/el/83926-braent-var-nya-induktionshaell-pga-fel-inkoppling.html
Han bytte några varistorer på kretskorten, och hällen fungerade igen.
/Hasse
http://www.byggahus.se/forum/el/83926-braent-var-nya-induktionshaell-pga-fel-inkoppling.html
Han bytte några varistorer på kretskorten, och hällen fungerade igen.
/Hasse
Hällar som går på enbart 400V (2-fas utan nolla) verkar vara sällsynt, så ett besök i en butik som säljer dylika produkter kanske skulle löna sig, dom kanske har bättre koll än vi?
Klicka här för att svara