Hej,

Jag vet att det finns liknande trådar om ämnet men jag är desperat och har bråttom och måste få hjälp snabbt.
Jag har blivit lurad och fått en häll inkopplad på olagligt sätt, dvs utan nolla och det är enligt många olagligt och livsfarligt. Nu har en platta gått sönder och jag fick betala 1700 för service där det inte gjordes något inom garantin då det var felkopplat.

Nu för att få en elektriker att fixa nolla går på 2500 kr. Sen måste teknikern hit och byta kretskort för 2000 kr.

Med andra ord är en ny häll billigare och jag orkar inte med att koppla in nolla då det kostar och behövs en elektriker.

Nu undrar jag om det finns en häll som jag kan koppla in i väggen utan att bry mig om någon nolla. Alltså 2 fas eller vad det heter.

Min gamla spis var inkopplad så tror jag och jag har inte rört uttaget och vill bara köpa en häll snabbt och byta mot min induktion.

Länk uppskattas till en billig inbyggnadshäll som klarar att gå på vanlig el om ni förstår utan nolla, två faser och jord.

Jag er er om hjälp

Hur är hällen inkopplad? Eller jag kanske ska säga hur var din gammla spis inkopplad?
Är det med vanlig stickkontakt i väggen eller?
Att du inte har någon nolla låter märkligt tycker jag, vad jag vet så måste det finnas fas och nolla. (jag kan ha fel här, jag är ingen elektriker.)
En fas är fas och nolla (och jord eftersom det är ett "våtutrymme") och trefas är tre faser, nolla och jord.

Jag vet att jag inte hjälper dig mycket med det här inlägget, ber om ursäkt för det, men det låter helskumt tycker jag...

Bygget är från 1975 oh det finns ingen nolla, bara tre kablar där, brun, svart och jord. Alltså som ett vanligt uttag, där var min spis kopplad. Jag köpte en häll och trodde det bara var att köra in men det var inte så.

Nu är den kopplad utan nolla, och så är den byglad men det är tydligen fel och olagligt så jag behöver en häll för inbyggnad som kan gå in på uttaget.

Min spis är kopplad med stickpropp nu.

CCPusher skrev:
Hur är hällen inkopplad? Eller jag kanske ska säga hur var din gammla spis inkopplad?
Är det med vanlig stickkontakt i väggen eller?
Att du inte har någon nolla låter märkligt tycker jag, vad jag vet så måste det finnas fas och nolla. (jag kan ha fel här, jag är ingen elektriker.)
En fas är fas och nolla (och jord eftersom det är ett "våtutrymme") och trefas är tre faser, nolla och jord.

Jag vet att jag inte hjälper dig mycket med det här inlägget, ber om ursäkt för det, men det låter helskumt tycker jag...
Ytterst sällsynt med nolla i gruppledningen till en äldre spis-installation.

En fas är en fas, en nolla är en nolla och skyddsjord är en skyddsjord och inget annat!
En grupp däremot kan vara olika kombinationer.

Kan ingen ge mig en länk till en häll som inte är i behov av nolla och som jag kan köra in i uttaget och le?

Skulle tro at talla induktionshällar kräver nolla pga elektroniken i dem. Vanlig spisplattehäll skulle kunna gå. Är det inte värt 2500 för ett fullkopplat uttag och så kan du köpa vilken häll du vill sedan. Var en tråd för inte så länge sen om en som hade gjort samma sak som du. Han löste det genom att köpa den del på kretskortet som brunnit upp för typ 20:- på elfa.

Ja, men då måste jag ändå betal 2500 för en elektriker. jag ska flytta inom 2 mån så jag bryr mig inte om induktion, kan vara en vanlig, peka mig åt rätt håll.

vanliga spisar med kokplator behöver som regel bara 3faser och skydsjord,men alla inbygnashällar jag har varit i kontakt med kräver även en nolla... är det så att du har ett "vanligt uttag" med fler än en fas så skulle jag ringa en elektriker på direkten.... föhopningsvis så är det ett perilex utag som sitter där http://www.elektroskandia.se/Catalo...2247&uid=16158&pid=52864&searchstring=9618755

att en gammal spis bara skulle ha ett 230V uttag tycker jag låter konstigt om det inte bara är en kokplata eller dyligt som satt där..

Be din elektriker koppla om en fasledare till nollledare så är problemet ur världen (lite fusk då det blir fel färg på en tråd men med lite blå tejp ser det bättre ut iaf).

bogiz skrev:
vanliga spisar med kokplator behöver som regel bara 3faser och skydsjord,men alla inbygnashällar jag har varit i kontakt med kräver även en nolla... är det så att du har ett "vanligt uttag" med fler än en fas så skulle jag ringa en elektriker på direkten.... föhopningsvis så är det ett perilex utag som sitter där [länk]

att en gammal spis bara skulle ha ett 230V uttag tycker jag låter konstigt om det inte bara är en kokplata eller dyligt som satt där..
Det är ett sånt uttag men bakom finns 4 kablar varav en är jord. Här var min spis koppad och det var en keramikhäll Husqvarna. 4 plattor.

snaggletooth skrev:
Be din elektriker koppla om en fasledare till nollledare så är problemet ur världen (lite fusk då det blir fel färg på en tråd men med lite blå tejp ser det bättre ut iaf).
Vet inte exakt hur det skulle gå till jag vill inte kontakta en elektriker, gör jag det så kan han lika gära dra nollan.

Jag har då aldrig hört nån som har kopplat in en induktionshäll som inte har behövt en nolla... men det borde ju kanske finnas vanliga hällar som inte behöver nolla.....annars så måste du nog krypa till korset och ringa en elektriker som lägger om ena fasen till nolla i centralen.

Men jag vill inte ha induktion, vad jag förstått så behövs mer kräm för dem och jag vill bara bli av med problemet, en vanlig inbyggnadshäll som inte behöver nolla?

Fråga i butik? Det du behöver är ju exakt en inbyggnadshäll som kör på två eller tre faser (.) Och jo skyddsjorden förstås.
Kruxet är att du nog får glömma allt med elektronik som touchkontroll och timer och det är troligen där som problemet är, de flesta hällar idag har ju sådana finesser och kräver oftast nollan med eftersom elektroniken kör på 230 V dvs mellan en fas och nollan.

CCPusher>Trefas är just enbart de tre faserna och det är cirka 400V mellan dem. Att det inte finns någon nolla med i dragningen är inget ovanligt alls, varken på äldre spisar, radiatorer eller elmotorer. Nollan är just för att kunna plocka ut 230 V till något ändamål men den har ingen som helst funktion för utrustning som enbart kör på två eller tre faser.

/Kent

Var till SIBA och Expert igår och SIBA sa att de inte sålde och Expert fattade inte vad jag menade.

Heter det att jag vill ha en häll avsedd till 1 fas koppling??? Alltså 3 kablar, varav en jord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.