Hej!

Jag har en plasmaskärm inkopplad i vardagsrummet i ett ojordat uttag.
Enligt instruktionsboken så ska uttaget absolut vara jordat, men TV:n
har gått i en månad utan problem.

Mina frågor:
1) Finns det andra aspekter än skyddsaspekten som gör att tillverkaren
tycker att uttaget absolut ska vara jordat.

2) Om så är fallet, vad är bästa lösningen? Jag har uttag/takbelysning
i kök och vardagsrum på samma säkring. I köket sitter jordade uttag.
Från ett av dessa är fas/nolla vidarekopplade genom väggen till
vardagsrummet och matar där två stycken utanpåliggande uttag.
Det vore en smal sak att dra igenom en jordad FK till även dessa uttag.

Dock har vardagsrummet andra ojordade uttag som är betydlig
knöligare att komplettera med jord. Har läst om regeln att hela
rummet måste vara jordat, men aldrig riktigt förstått varför detta är
så viktigt?

Det grundar sig på att alla metalldelar i samma rum skall ha samm potential. Om du skulle ha en jordad apparat bredvid en ojordad och det blir fel på den ojordade får du en livsfarlig spänning om du tar i båda apparaterna samtidigt. Skulle båda två ha varit ojordade blir det en betydligt lindrigare smäll om du tar i höljet beroende på att impedansen mot jord är så mkt högre.

ja det är det elsäkerhetsmässaiga skälet (nog så viktigt), men det kan även finnas skäl att jorda för att skärma av det elektriska fältet. Nu har jag inte detaljstuderat hur plasmaskärmar fungerar, men jag har för mig att det arbetear med en hör intern spänning. Då kan det vara så att de har en osynlig metallskärm på framsidan, precis som dataskärmar (gamla CRQT typen), som skall skärma av det elektriska fältet, den skärmningen kommer inte att fungera korrekt om man inte ansluter till jord.

Som sagt jag vet inte om plasmaskärmar har denna skärmning, men jag misstänker att de har det.

Vad är då bästa lösningen, givet omständigheten att jag ej vill dra fram jord till samtliga uttag i vardagsrummet. Ska jag jorda de två relevanta uttagen som jag lätt kommer åt och göra TV:n nöjd eller håller mig till grundregeln.

Förstår teorin bakom att jorda / inte jorda hela rum, men å andra sidan så kopplar jag ju in en dammsugare i ett rum och går runt med den i hela lägenheten.

pobo skrev:
Förstår teorin bakom att jorda / inte jorda hela rum, men å andra sidan så kopplar jag ju in en dammsugare i ett rum och går runt med den i hela lägenheten.
De flesta dammsugare brukar vara dubbelisolerade

Njaa.. Jag tycker att alternativet med att jorda bara Tvn kan du inte välja, så har du brutit mot elsäkerhtsbestämmelserna. Och dom tycker jag man skall hålla heliga.

Du får väl ta reda på från leverantören, på vilka grunder dom hävdar att den måste vara jordad. Om du kommer fram till att den måste vara jordad så har du bara 2 alternativ. Antingen jordar du samtliga uttag i rummet, eller så säljer du skärmen på blocket.

Vet inget om dessa plasma skärmar mm. Men om man ser på datorer så ska väll dessa jordas för att de inte är dubbel isolerade. Metalhölje är det ju oftast om man ser på de stationära. Men på en lapptop har man ju inte jord med till datorn och den skärmen.

Huvudskälet till varför en dator skall jordas är just det elektriska fältet från skärmen (gäller traditionella CRT skärmar). Det är detta som var "strålningen" i debatten i början på 90- talet om datorers farligeht. Moderna skärmar har en god skärmning mot E-fält, men bara om du har jordat datorn.

Detta innebär att datorn skall användas i ett rum med jordade uttag.

C
Min plasma är inkopplad i ett ojordat uttag och det har fungerat bra i flera år.

I handboken står följande något underliga förklaring:
Den skall anslutas till ett jordat uttag för att förhindra elchock pga läckströmmar [läckströmmar!?!].
Om det inte finns ett jordat uttag att tillgå så skall en extra säkring installeras på strömsladden som kortslutningsskydd [hur kan ett extra kortslutningsskydd kompensera avsaknaden av skyddsjord?].

Annars brukar väl datorer och liknande vara jordade av tre orsaker som även påpekats ovan;
1) Skyddsjord
2) Störningsskydd
3) Potentialutjämning mellan alla prylar du kopplar ihop med varandra

Bakgrunden till att hela rummet skall vara jordat är ju att man inte vill ha möjlighet att av misstag komma åt jord i ett rum där en pryl är spänningsförande.

denna ädla tanke fungerar lite haltande om man har andra jordpunkter än skyddsjord i ett rum, gas/vatten/element etc i rummet.

har man det är det mindre skillnad mellan att fuska än att inte fuska, även om man naturligtvis bör hålla antalet jordpunkter så litet som möjligt.

cpalm skrev:
Min plasma är inkopplad i ett ojordat uttag och det har fungerat bra i flera år.

Den skall anslutas till ett jordat uttag för att förhindra elchock pga läckströmmar [läckströmmar!?!].
Om det inte finns ett jordat uttag att tillgå så skall en extra säkring installeras på strömsladden som kortslutningsskydd [hur kan ett extra kortslutningsskydd kompensera avsaknaden av skyddsjord?].

Annars brukar väl datorer och liknande vara jordade av tre orsaker som även påpekats ovan;
1) Skyddsjord
2) Störningsskydd
Den sista punkten kan vara skäl nog. Allt som oftast har elektronisk utrustning störningsskydd som kopplar fas och nolla kapacitivt till chassiet. Om chassiet inte ansluts till skyddsjord, så kommer det att anta 115V till jord. Det är inte farligt att ta i chassiet eftersom kapacitansen begränsar strömmen till omkring 1mA eller mindre (troligen vad som avses med läckström ovan). Problemet är när man via signalkablar som audio, video, antenn, VGA mm ska koppla ihop olika elektroniska utrustningar. Om dessa utrustningar råkar vara inkopplade till olika faser eller om vissa är skyddsjordade men inte andra så kommer det även att finnas en spänning mellan de olika chassierna. Just vid inkopplingsögonblicket är det kritiskt. Om signalledningen råkar få kontakt före jordledningen i signalkabeln, så går hela potentialskillnaden rakt in i elektronikkretsarna och kan förstöra dessa. Oftast går det dock bra eftersom många kontakter är utformade så att jorden får kontakt före signalen. Men det är alltid en risk att förstöra elektroniken. Så man bör sträva efter att skyddsjorda all elektronik med externa signalanslutningar.

Om man av olika anledningar är förhindrad till detta, så bör man dra ur kontakten ur väggen innan man kopplar ihop signalkablar. Det räcker oftast inte med att stänga av apparaterna.

Notera också att om man kopplar ihop apparater med signalkablar (vilket man ofta gör numera) och en av dem är skyddsjordad, så kommer alla andra också att i praktiken vara jordade i den meningen att samtidig beröring mellan spänningsförande del och jord är farlig. Har man alltså en sålunda indirekt jordad pryl i ett rum med ojordade kontakter så är det lika illa som att blanda ojordade och jordade kontakter i samma rum.

master_mimer skrev:
Bakgrunden till att hela rummet skall vara jordat är ju att man inte vill ha möjlighet att av misstag komma åt jord i ett rum där en pryl är spänningsförande.

denna ädla tanke fungerar lite haltande om man har andra jordpunkter än skyddsjord i ett rum, gas/vatten/element etc i rummet.

har man det är det mindre skillnad mellan att fuska än att inte fuska, även om man naturligtvis bör hålla antalet jordpunkter så litet som möjligt.
Elementen brukar väl iofs vara rätt hyffsat målade, fast nog hänger det väl en och annan sladdströmbrytare man fipplar på strax invid termostatkranen på sidan av elementen, som brukar vara helt metallblank...

Det som verkligen är jordat är däremot tv-antennen.

Dubbelisoleringen verkar bara behöva gälla 230V-delarna, d.v.s. det räcker med dubbel uppsättning isolering i nätdelen, sedan får resten vara hur fritt det vill. Prylarna i min stereo har metallhölje, visserligen är väl eloxerad metall inte så jättebra ledare på ytan, men knappast duglig som isolering, och dessutom sitter det en vanlig IEC-antennkontakt på radiodelen. S-märkt med platt stickpropp.

De här reglerna är faktiskt delvis stenålder. Å andra sidan är det stenålder att inte ha jordade uttag också, fast vi får väl leva med några års stenålder till....

Pen skrev:
[quote author=cpalm link=1133424457/0#8 date=1133461847]Min plasma är inkopplad i ett ojordat uttag och det har fungerat bra i flera år.

1) Skyddsjord
2) Störningsskydd
Den sista punkten kan vara skäl nog. Allt som oftast har elektronisk utrustning störningsskydd som kopplar fas och nolla kapacitivt till chassiet. Om chassiet inte ansluts till skyddsjord, så kommer det att anta 115V till jord. Det är inte farligt att ta i chassiet eftersom kapacitansen begränsar strömmen till omkring 1mA eller mindre (troligen vad som avses med läckström ovan). Problemet är när man via signalkablar som audio, video, antenn, VGA mm ska koppla ihop olika elektroniska utrustningar. Om dessa utrustningar råkar vara inkopplade till olika faser eller om vissa är skyddsjordade men inte andra så kommer det även att finnas en spänning mellan de olika chassierna. Just vid inkopplingsögonblicket är det kritiskt. Om signalledningen råkar få kontakt före jordledningen i signalkabeln, så går hela potentialskillnaden rakt in i elektronikkretsarna och kan förstöra dessa. Oftast går det dock bra eftersom många kontakter är utformade så att jorden får kontakt före signalen. Men det är alltid en risk att förstöra elektroniken. Så man bör sträva efter att skyddsjorda all elektronik med externa signalanslutningar.

Om man av olika anledningar är förhindrad till detta, så bör man dra ur kontakten ur väggen innan man kopplar ihop signalkablar. Det räcker oftast inte med att stänga av apparaterna.

Notera också att om man kopplar ihop apparater med signalkablar (vilket man ofta gör numera) och en av dem är skyddsjordad, så kommer alla andra också att i praktiken vara jordade i den meningen att samtidig beröring mellan spänningsförande del och jord är farlig. Har man alltså en sålunda indirekt jordad pryl i ett rum med ojordade kontakter så är det lika illa som att blanda ojordade och jordade kontakter i samma rum.[/quote]

Men det där som faktiskt är lika illa är helt plötsligt lagligt av nån märklig anledning...

Det där med potentialutjämning mellan olika datorprylar i ett rum med ojordade uttag kan man lösa genom att använda jordade grendosor o.s.v. för alla datorprylarna, då hänger jorden ihop mellan prylarna, det ger noll extra elskydd men gör att risken för trasiga prylar när man kopplar signalkablar minskar.

pobo skrev:
Hej!

Jag har en plasmaskärm inkopplad i vardagsrummet i ett ojordat uttag.
Enligt instruktionsboken så ska uttaget absolut vara jordat, men TV:n
har gått i en månad utan problem.

Mina frågor:
1) Finns det andra aspekter än skyddsaspekten som gör att tillverkaren
tycker att uttaget absolut ska vara jordat.

2) Om så är fallet, vad är bästa lösningen? Jag har uttag/takbelysning
i kök och vardagsrum på samma säkring. I köket sitter jordade uttag.
Från ett av dessa är fas/nolla vidarekopplade genom väggen till
vardagsrummet och matar där två stycken utanpåliggande uttag.
Det vore en smal sak att dra igenom en jordad FK till även dessa uttag.

Dock har vardagsrummet andra ojordade uttag som är betydlig
knöligare att komplettera med jord. Har läst om regeln att hela
rummet måste vara jordat, men aldrig riktigt förstått varför detta är
så viktigt?
Ett tips:

Dra in jord och byt till jordat uttag där tv'n står, och byt sedan ut alla övriga uttag mot uttag liknande det här:
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/361717_X_2005-08-10_091505.jpg
(artikelnummer 36-1717)
"Vägguttag ELKO 3-vägs för EURO-stickpropp. För att få utanpåliggande anv. 2 st förhöjningsramar 32-4349."

eller det här:
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/361780B_X_2005-07-04_133621.jpg
"Vägguttag ELJO 4-vägs för europakontakter. Uttagen mynnar ut på sidan av uttaget vilket innebär att det bygger minimalt (22 mm). Möbler kan placeras direkt mot uttaget." (art.nr 36-1780).

Uttag enbart avsett för EURO-stickproppar får självklart monteras i ett rum med jordade uttag (eftersom euro-stickproppar passar i jordade uttag) men kräver ingen skyddsjordsledning framdragen. Euro-stickpropp = "platt kontakt".

Nackdelen är att du får kasta dina gamla prydnadslampor (eller låta en behörig elektriker byta till sladd med euro-stickpropp om denne anser att lampan är säker nog att köras i jorddade utrymmen)... man kanske får byta själv, jag vet inte riktigt vad reglerna säger, folk hemslöjdar ju sina egna lampor, jag antar att kravet är att nipplar och sånt som ledningar går igenom och liknande prylar ska vara helt av plast och inte av metall...

Förr i tiden så var det okej att blanda jordat/ojordat om man hade ett visst minimiavstånd, jag tror det var 4 meter fågelvägen men det kanske var 3 meter. Hade uttaget varit installerat redan förr i tiden så hade det kanske varit okej om det varit jordat/ojordat blandat. Reglerna är väl lite konstiga också för man verkar ju få ha jordat/ojordat vägg i vägg precis invid en dörr, medan i ett enormt stort rum så får man inte ha jordat i ena änden och ojordat i andra änden...

Reglerna är bra att de finns men de nyper sig i svansen lite tycker jag. Jag antar att det finns en del som har skarvsladd från köket till datorn t.ex...

Använde sökfunktionen... :)

Svärföräldrarna ska köpa plasma. Kan jag sammanfatta tråden med att säga att de kan använda den i ojordat uttag, en jordat hade varit bättre. Eller har jag fattat fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.