Eftersom det i morgon kommer det killar hit och byter elpanna skulle jag passa på och städa upp lite i pann/tvättrummet. Det satt bland annat en gammal transformator kopplad till en lite fläkt som aldrig används (och som jag aldrig förstått syftet med). Nåväl, jag stängde av den aktuella säkringen, konstaterade att det inte fanns någon ström (fläkten gick ej), monterade ner tranformatorn och skulle därefter kapa installationskabeln.

Då löser jordfelsbrytaren ut. Varför då?? Har jag läckström någonstans, jord mot nolla typ eller handlar det om något annat fenomen? Jag har inte haft några problem med utlöst jordfelsbrytare tidigare.

Hjälp en oförstående man :)

/m

Ja, det är helt naturligt att jordfelsbrytaren löser ut om du kapar en kabel, även med avstängd säkring.
Hade du knipsat en ledare i taget så hade det troligen gått bättre.

Kan du inte aktivera jordfelsbrytaren igen, så har jordledaren kontakt med nollan.

Nu finns det förmodligen regler som säger att man inte kan lämna kapade kablar hur som helst,
så det får du väl göra något åt.

/Hasse

Självklart har jag åtgärdat den kapade kabeln... och det är givetvis inget problem med JFB:n nu, den löste ut när jag kapade kabeln. Tyvärr var det inget alternativ att kapa ledare för ledare i detta fall.

Och nej, jag förstår inte riktigt ändå. Om JFB:n löser ut för att trådar kommer i kontakt med varandra, trots att säkringen är avstängd är det väl ett problem? Annars skulle man väl rimligtvis behöva kapa all ström så fort man gör något där det finns risk att trådar vidrör varandra. Eller?

Eller så har jag uppenbarligen missat något fundamentalt.

J
Det spelar ju ingen roll om säkringen är bruten eller ej. Du har (förhoppningsvis) inte säkringar på varken neutralledare eller skyddsjord. Om dessa kommer i kontakt med varandra, exempelvis via avbitartången, så skapas en väg för strömmen förbi jordfelsbrytaren (blir väl ungefär samma effekt som att skruva i nollskruven i proppskåpet tror jag).

Det räcker med en väldigt liten ström den vägen för att jfb ska lösa ut.

case00 skrev:
Och nej, jag förstår inte riktigt ändå. Om JFB:n löser ut för att trådar kommer i kontakt med varandra, trots att säkringen är avstängd är det väl ett problem? Annars skulle man väl rimligtvis behöva kapa all ström så fort man gör något där det finns risk att trådar vidrör varandra. Eller?

Eller så har jag uppenbarligen missat något fundamentalt.
Har du någon aktiv strömförbrukare som är kopplad till nollan så kommer det finnas en liten potentialskillnad mellan jord och nolla, typ milliVolt. Ju närmare strömförbrukaren, desto högre spänning.
Kortsluter du jord och nolla där det finns en potentialskillnad så får du en läckström som kanske räcker för att lösa ut jordfelsbrytaren. Man kan alltså inte säga säkert att JFB löser ut om du kortsluter jord och nolla, men det är inget konstigt om det händer. Nollan ska man betrakta som spänningsförande, så den ska aldrig vara åtkomlig för beröring. Låter man den beröra andra ledare så kan JFB lösa ut, och det är inget fel.

/Hasse

• Gilla
oloekl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.