Hej

Förra året hade vi en total elförbrukning på 17 936 kWh eller 1 495 kWh/mån (avläst på mätaren).
1 november byttes vår elmätare ut och sedan dess har jag roat mej med att regelbundet läsa av mätaren
och vi har legat på ganska exakt 2 100 kWh/mån.

Det har ju inte varit en speciellt kall period (bor i Göteborg) och vi har inte gjort något (vad vi vet) som påverkar
elförbrukningen hemma.

Är det rimligt att förbrukningen är så mycket högre under vinterhalvåret (nov-feb) eller ska misstänka att
mätaren visar fel?

Huset ifråga har direktel med två luftvärmepumpar.

Nog för att vädret runt Gbg varit som svensk midsommar sig bör även under vindertiden. Men bara det faktum att det är mörkt längre tid talar ju för en ökad förbruknin på vinterhalvåret...

Det är inte alls ovanligt att betydligt mer än halva den faktiska årsförbrukningen ligger på vintersäsongen.

Tror sannolikheten att det skulle vara fel på den nya mätaren är minimal. Däremot kan mycket väl din gamla mätare gått på tok för långsamt (samt dessutom inte tagit hänsyn till eventuella snabba lastvariationer som de nya mätarna klarar av bättre eftersom de inte har något mekaniskt motstånd som måste övervinnas för att räkna upp förbrukningen)

hej vi märkte samma sak med våran elmätare,vi låg på 7200 kwh per år tidigare men så i oktober 2006 byttes våran mätare ut o då helt plötsligt höjdes den till 9400 kwh per år,vill tillägga att vi har ungefär samma produkter i hemmet nu som vi hade innan bytet av mätare,vi eldar med ved året om så det är inte så mkt ändå men 2000 kwh bara sådär,har även hört andra som fått högre elräkningar.

Det är rimligt att förbrukningen är väldigt mycket högre under vinterhalvåret. Delta-förbrukningen mellan sommar och vinter i mitt hus är ännu större än den du har. Elbolagen brukar ha en lista med procentsatser av årsförbrukningen som ska debiteras varje månad om man betalar för uppskattat elförbrukning (inte nya tuffa fjärravläsningsmätare), se om du kan hitta den på nätet. Den bör ge en fingervisning.

• Gilla
bjorkand
  • Laddar…
Utan att säga för mycket, det lär finnas problem med dom nya mätarna!

Bland annat att de visar den "riktiga" förbrukningen. De gamla kan visst dra sig till konsumentens fördel. Det gäller att krama den gamla trotjänaren.

Linjemontoren skrev:
Utan att säga för mycket, det lär finnas problem med dom nya mätarna!
Detta är ju på gränsen till för lite =)

Nu blev jag nyfiken på vad du avser? Finns ju många problem med de nya mätarna hos många bolag. Främst kommunikationen från elmätaren till elbolagen, varje kommunikationsprotokoll har ju sina för och nackdelar. Dessutom vet jag att många bolag har problem med displayer, konfigurationer m.m. men att de skulle mäta fel (när de väl fungerar) har jag inte hört något om. Har jag missat något?

Tycker också förbrukningen har hoppat upp markant sen mätaren byttes och då hade jag redan en elektroniskt mätare innan, inte skivvarianten.
Ska kontrollmäta vid något tillfälle.

Vad är det för märke på de mätarna som ni tycker går för fort?

tpsoft skrev:
Vad är det för märke på de mätarna som ni tycker går för fort?
Jag tycker mig se samma sak, också i Göteborg (Partille). Mätaren byttes till Landis+Gyr i november. (Men jag har tyvärr inga hårda siffror sedan innan bytet).

Det fanns en artikel tror det va i kvällsposten om för snabbt surrande elmätare för ett tag sen. vet inte om det finns nåt belägg för det dock......

Har loggat ytterligare en tid och dessutom varit i kontakt med min elleverantör ang årsvariationer i förbrukning.

Månad Andel av årsförbrukning
Jan 13,89%
Feb 11,60%
mars 11,32%
April 8,30%
Maj 5,98%
juni 4,08%
juli 3,67%
Aug 4,20%
Sep 5,38%
Okt 8,23%
Nov 10,16%
Dec 13,19%

Använder jag dessa siffror hamnar jag på ganska exakt samma årsförbrukning som föregående år :)
Tänkte att siffrorna kan vara intressanta för fler

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.