INNAN jag börjare borra i marken, så mätte jag med instrument om det fanns ledningar i marken, en vecka efter att jag borrat med jordborr så ser jag en avbrorrad kabel, men varken jag eller grannen har märkt något. Vad ska/bör jag gör i det här läget? Precis där kabeln har gått ska jag ner med en betongplint.

Är det en tjockare service-kabel ? I så fall får du ringa ditt elbolag.

jag skulle först ta reda på om det är spänning där, det kan ju kanske vart gatubelysningskabel så det bara är spänning på kvällen, lyser alla gatulampor? har det gått en hel vecka utan att det har hänt nåt så verkar den ju inte gå till nån bostad iaf.
finns det nåt öde hus/industri i närheten? hur ser kabeln ut, är det en svart plastkabel eller är det en gammal stålarmerad?
försök att "gå i kabelns riktning" och se om det kan tänkas stå nåt elrelaterat i dess väg..
och om du inte kommer på vad den är till, så får du ringa elbolaget, men ring på en vardag, det blir nog billigare för dig om du skulle behöva betala för deras arbete.

RedAir skrev:
INNAN jag börjare borra i marken, så mätte jag med instrument om det fanns ledningar i marken, en vecka efter att jag borrat med jordborr så ser jag en avbrorrad kabel, men varken jag eller grannen har märkt något. Vad ska/bör jag gör i det här läget? Precis där kabeln har gått ska jag ner med en betongplint.

Med vilket verktyg mätte DU ?

eller var det televerket/elverket som va där och ritade vart ledningarna ligger?

Slagruta brukar fungera bra, förutom att det lite svårt att veta om det är vatten eller en 10 kV ledning.. Vete f-n hur det går till bara..

RedAir skrev:
Skulle föreslå att du ringer Fortum (har för mig att det är de som har elen i Örebro) så kommer de ut och kollar. De blir mycket glada om du kontaktar dem. Det är skitjobbigt med folk som bara gräver igen och sen får man gå och leta fel. Man kommer ju ändå fram till den punkten där den är avgrävd och då kan det bli dyrt. Felsökning är inte billigt.

Ska du förövrigt gräva mer så be om en riktig utsättning av både el och tele innan. Den är gratis. Det är det däremot inte om man låtsas som ingenting.

Vore roligt att veta vad du "mätte" med.. En kabelutsättare är det ju direkt inte vanligt att gemene man har hemma. De kostar lite för mycket att inte användas kontinuerligt.

Edit: Det kan lika gärna vara en kabel som inte används.. Som är "dödad"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.