2 636 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vår lampa spökar (på riktigt)
Hej,
Vår nya läslampa med touchdimmer gör att jag nästan börjar tro på spöken... den har börjat att slå av och på sig själv, utan att någon (synlig person
rör vid den!
Nu har jag dock kommit ett steg närmare att förklara det mystiska - lampan slår på sig själv när jag kör mikrovågsugnen i köket som ligger i rummet bredvid... Någon som vet vad detta beror på och vad man kan göra åt det? Huset är nybyggt och elen dragen av elektriker.. lampan använder en halogenlampa och har en trafo 220=>50v och har en enkel tvåpols stickpropp, ej jordad.
Tacksam för tips om hur jag kan bli av med detta spökande!
Vår nya läslampa med touchdimmer gör att jag nästan börjar tro på spöken... den har börjat att slå av och på sig själv, utan att någon (synlig person
Nu har jag dock kommit ett steg närmare att förklara det mystiska - lampan slår på sig själv när jag kör mikrovågsugnen i köket som ligger i rummet bredvid... Någon som vet vad detta beror på och vad man kan göra åt det? Huset är nybyggt och elen dragen av elektriker.. lampan använder en halogenlampa och har en trafo 220=>50v och har en enkel tvåpols stickpropp, ej jordad.
Tacksam för tips om hur jag kan bli av med detta spökande!
Touchdimmern är för känslig för allehanda eletromagnetiska "skräpsignaler" som far omkring i luften och på elnätet.
Jag skulle prova en ferritpärla på sladden, annars inte mycket att göra åt
Jag skulle prova en ferritpärla på sladden, annars inte mycket att göra åt
Om micron "läcker" sina 2,5GHz radiovågor kan den slå ut diverse känsliga elektronikprylar i hemmet bl.a. trådlösa nätverk brukar ligga risigt till.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Ja, det är "by design". Det licensfria ISM-bandet ligger där det ligger bla för att man skall slippa ha radiolicens för att köra mikrovågsugn. Och eftersom det är licensfritt så ligger även större delen av alla WLAN (inte 802.11a som är på 5GHz-bandet) där också. En gammal mikro kan läcka lika mycket som sändareffekten på din basstation så det är inte underligt att det "slås ut" om avstånd osv. stämmer.snaggletooth skrev:
MAO, om du vill störa ut WLAN så går det ganska lätt att bygga sig en störsändare i KW-klassen för en mycket billig penning mha en mikrovågsugn.
Klicka här för att svara