El
mycke_nu: Skulle möjligen kunna fungera om regulatorerna mäter laddningsströmmen istf batterispänningen, men jag vet inte om jag skulle ta risken att testa.. Kanske tillverkaren kan tillhandahålla information?
mycke_nu: Kolla på de här: http://www.pyrox.se/pdf/flaktradiator.pdf
Inmon: Vi har mer eller mindre dödat tanken med att flytta proppskåpet pga den höga kostnaden. Det lutar mer åt att det får sitta kvar i köket där det sitter och att vi behåller väggen som vi hade planer på att riva. Så nu är frågan hur man döljer ett proppskåp på snyggast sätt i ett kök? Nu är frågan mer riktad åt köksdelen i detta forum men ni har säkert några bra idéer kring
elmont: I min by brukar vi säga -frågar man inte så får man- (och kanske även om man frågar) kanske inte idealiskt men i mitt tycke ok under vissa förutsättningar
pefo: Äsh, tänkte baklänges. Du har naturligtvis helt rätt. :o
mycke_nu: OK, kanon! Det är en fast ansluten pump. Tack för all hjälp alla trådskrivare!
micke4711: Hehe, det låter bra :D Jag lyckades hitta anslutningseffekten för den befintliga spisen/ugnen och den ligger på 9215 W, så jag tror att din bedömning i fråga 1 måste vara rätt - även om det kanske är mer sannolikt att man använder maxeffekten i en häll än att man använder maxeffekten i en spis + ugn. Jag kikade runt på lite olika ugnar och hällar, och den totala
JanneSjo: jo det är kallvinda men jag kör på EKK-Light inte EKRK
ANDHOL: [citat] Vi provkörde enbart kompressorn utan något annat inkopplat och den lät som jag vet inte vad... Tur man har försäkringar som täcker sådana kostnader... Nu är allt frid och fröjd igen och frugan (och jag) kan diska, tvätta och torka som vanligt igen =)
kilroy: Tack för svaren, ska kolla upp E numren samt på eljos hemsida.
saturnus: kul idè, men fortsätter med rubriken;' Elektriker med egen lödkolv, söker kontakt med liksinnad.............
joflopp: Som jag tolkar det hamnar den i Zon 1, vilket skulle innebära krav på IP44. http://www.gelia.se/upload/273/gelia_elguide_baddusch.pdf
Mellanbarn: Rörelsevakt, funkar om du inte står still för länge och inte kan bestämma dig.
elmont: Det enda som kan hända är ju att isoleringen råkar ramla ner och täcka armaturen så att taket fattar eld och om du har tur hinner du släcka men måla om lär du nog få göra.
brabyggare: Som i många andra fall så får man vad man betalar för. De billiga fungerar men brukar 1) vara fula, 2) vara svåra att få på plats då de brukar ha konstiga monteringsramar och är inte så smidiga i formen, 3) vara svåra att installera då skruvarna är av usel kvalitet och det brukar vara svårt att få dit kablarna på ett snyggt sätt, 4) fungera dåligt då de ibland reagerar när de
falukorv: Allt beror ju på vad ni anser är rimligt! Material, timmar, körersättning, jag tycker att det är nrimligt om man inte själv får göra det.
mycke_nu: En variant till> EKK på väggen ner i den befintliga rörstumpen. I röret kan du fortsätta med EKKn med eller utan mantel (klart lättast utan) till centralen.
el_richard: Nja, kanske inte går att skruva bort locket bak på hällen... Dom flesta tillverkare av hällar har börjat med en ny grej. en kabel med 2 blåa, 2 grön/gula, 1 svart, 1 grå, 1 brun (i vissa fall) beroende på kopplingen i väggen, så får man anpassa inkopplingen...
lobbysleeper: Kan vara så enkelt att det trots allt var dåligt kopplat. Kollade anslutningarna vid dimmern, och då visade det sig att hälften av tändtrådens ledare hade böjts och gått av. Så jag klippte av och skalade nytt, fungerade nu hela kvällen utan att fladdra. Förhoppningsvis är problemet borta, i så fall får jag ta och skämmas lite men tacka för hjälpen :)
Nusnäs: Jasså det är bara att bita ihop, slå på säkringen och byta lampa - så idag då....
Phiplex: Intressanta uppgifter, och de fick mig att kolla lite mer på hur högt kopparpriset är och hur mycket koppar som ingår i kabeln. Hittade nyttig info hos Miltronic och Elektrokoppar. Se länkarna längst ner. Där ser man att FK 2,5 innehåller 24 kg koppar /km = 0,0240 kg /m. (FK 1,5 = 0,0144 kg /m). Man hittar också att kopparpriset IDAG är ca 570 EURO / 100 kg = ca 53,80 kr /kg. För i
snickarboden: En sak jag inte gillar är att ha något som tydligen skall låsa fast stickproppen så att den inte kan dras ut. Det är liksom den sista nödbrytaren man har om allt annat falerar. Man kan ta en värmefläkt som exempel om något framför den börjar brinna, jag vill se den som inte i första hand drar ut sladden. Skall man ha generella nödstopp så lägg belysningen på egna grupper som inte
mycke_nu: Kan väl tillägga att det krävs IP44 i grovkök där det kan spruta vatten kors och tvärs.
MatsT: Golvvärmen är inga problem (det är ju lågtemp). 10mm är säkert lugnt. M
linblekinge: Ja har egna erfarenheter av clas dimmern Kom hem en kväll , och det luktade bränd plast i hela lägenheten .... Lampan som var kopplad till dos dimmern stog och glödde , och gick ej stänga av ... Dimmern var kokhet och kablarna i dosan hade börjat brännas och bli bruna .... Släng skiten är mitt råd oxå !!
vespaman: [citat] ... Å andra sidan .. .. så kostar detta effekt i form av värme och konverteringsförluster. Iaf om man tänker PoE-liknande lösningar, så förlorar man rejält på detta sätt. Rimmar väl illa om man tänker på miljön och stigande energikostnader. Tror därför att IHC/KNX osv är här många år till.