Håller på och funderar på elen för mitt nya kök. I specen för induktionshällen (Siemens EH 775501E) står följande detaljer om elanslutning:

Spänning:220-240V
Anslutningsalternativ: 1/2+N
Ansluten effekt: 6800W

Vad betyder 1/2+N?

Vad medför ovanstående vad gäller min. säkringsnivå och kabeldimension?

-h

Det betyder en eller två faser och nolla, vid en fas behöver du minst 20 A och 3x 4mm2 ledning, vid två (olika) faser behöver du till hällen 4x2,5 mm2 och 16 A. Jag brukar dra fram 5x2,5 till hällen så finns det alla möjligheter om du vid ett senare tillfälle vill göra nått nytt.

Ah. Så hällen kan anslutas på två olika sätt? Tolkar det som att du föredrar tvåfasalternativet. Finns det någon specifik fördel med det eller är det mest en smaksak?

Generellt när det gäller vitvaror så brukar säkringsnivån anges i monteringsanvisningar. Skall det alltid tolkas som att man bör ha en egen säkring för varje sådan förbrukare eller kan man med gott samvete haka på några grejer till som tex vägguttag och belysning.

Kylskåpet tex har 230V/160W och 10A-säkring. Om jag minns min ohm så bör strömmen i det fallet ligga på ynka 1-2 Ampere.

I ditt enfasexempel ovan, borde inte säkringen behöva vara på 30A (I=6800/230) för att palla att alla plattor är på?

-h

Bättre fördelning av belastningen på elnätet, mindre huvudsäkring, smalare = billigare kablage osv. bara fördelar med två faser. Det förutsätter dock att det finns minst två olika faser i centalen.

Ok. Tack. Satt och uppdaterade min post med en kompletterande fråga när du satt och skrev ditt svar. Se oven.

-h

Man använder ytterst sällan alla plattor på full effekt samtidigt därför kan man gå ned i säkringsstorlek, med dagens kylar och frysar kan man om man så önskar sätta mer på samma grupp, men kyl/frys bör ha sin egen säkring i alla fall mest för att inte nått annat fel ska orsaka driftsstopp på kylan.

ok. Det är bara så erbarmligt ont om rör i kåken (nuvarande kök sitter på fem säkringar, en för frys+eluttag+mikro, en som delas med ett annat rum och betjänsar belysning, kyl och fläkt och sedan tre för spisen) Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och tatta nytt. Skall det göras så skall det göras ordentligt;)

-h

Om jag väljer alternativet två faser och nolla, vilken typ av uttag/kontakt skall jag koppla med. Perliex? Eller finns det något annat alternativ?

-h

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.