Hej, ska dra fram matning från centralen till en transformation till golvvärmen. avsäkrad med 6 ampere.
Jag har en stadig rulle med EKRK 1,5kvm hemma... ska jag använda den och klamra fast eller ska jag köpa mig en EKK light rulle istället?

hellere EKLK...blir snyggare dragning

EKRK blir väl ungefär lika rakt?

Jag trodde mer att man valde EKLK framför EKRK då den har ett bättre skydd och får användas i fler situationer. EKRK får ju bara användas i speciella situationer. Den gamla EKRK utan jordbiledare får väl inte användas alls längre?

det beror ju på hur pannrummet är beskaffat, har det golvbrunn, har det tappställe för vatten? om det har dessa två grejor så är inte EKRK tillåtet!

Det jag menade var att den äldre EKRK som hade ett enklare monatage (ingen jordbiledare) får inte användas längre och då kan man lika gärna använda EKLK som har fler användningsområden.

EKLK får min röst också. EKRK:n hör hemma i bostadsutrymmen där man behöver göra en utanpåliggande installation.

pefo skrev:
EKLK får min röst också. EKRK:n hör hemma i bostadsutrymmen där man behöver göra en utanpåliggande installation.
Okej, och pannrummet har både tappställe och golvbrunn så då är det EKLK som gäller med andra ord.

En följdfråga för att försöka få slut på min rulle med EKRK, kan jag använda den i garaget då? Fristående garage utan golvbrunn och inget tappställe :)

Nej tyvärr. Torra utrymmen, bostäder och kontor.

Fotografen skrev:
Nej tyvärr. Torra utrymmen, bostäder och kontor.
..och inte dolt i rör eller väggar..

Du kan lika gärna använda EKK.. Om du är duktig och noggrann.. Kan du inte lägga kabel så kör med EKLK.

Nu måste jag lägga mig i, både ett garage och ett pannrum kan klassas som torrt utrymme det är den NORMALA användningen som som ALLTID styr. Att det finns golvbrunn i ett rum innebär INTE att man har för avsikt att spola det kan tex. vara en garderob där man har en varmvattemnberdare och för säkerhets skull satt in en golvbrunn för att avleda ev. vatten men rummet klassas fortfarande som torrt. Vilket val av mtr. som sedan är bäst är en annan fråga.

ja i ett garage som är isolerat ska väl gå bra? vad jag minns så var det iaf ok med ekrk i tex en stuga, även om den inte var uppvärmd utan bara isolerad.i ss4364000,750.1är inte pannrum omnämnt som torrt icke brandfarligt utrymme iaf.
även en bastu klassas ju som torrt, vilket jag tycker är konstigt med tanke på att man "kastar vatten" där, om det nu inte är en infrabastu från rusta förståss...
i ss4364000,751.1.C nämns ångbastu som vått rum, jag tycker att även "vanlig" bastu borde klassas in där.

om vatten brukar kondenseras på ytorna tror jag är en bra "mätare" på fuktigt utrymme. Och hur tex. ett pannrum ser ut kan vara mycket olika, mitt pannrum är efter det att vedpannan åkt ut tveklöst ett torrt utrymme trots golvbrunn och tappställe, för att gå in där måste man nästan ta av sig skorna

Det är inte bara fukt, den verksamhet som bedrivs i utrymmet spelar in. EKRK tål mindre hugg och slag än EKK och EKLK.

Som i det här fallet för mig då. Pannrummet är ett torrt utrymme i vanliga fall förutom de fall då jag ska tömma radiatorsystemet på vatten. OM jag dessutom gör det när systemet är uppvärmt så bli pannrummet som en bastu med mycket vattenånga, det kanske i sin tur kan gör att EKRK inte är det bästa valet. Men samtidigt så sitter centralen i samma rum och då undrar jag om det har så står betydelse om min kabel är EKRK eller EKLK :)

Garaget är en annan femma, jag trodde snarare att EKRK var en "säkrare" kabeltyp att använda i garage pga manteln. Men där är jag nog för taskigt påläst =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.