Hejsan

Jag undrar om någon har hittat någon kedja eller onlinebutik som säljer armaturer som den som visas på bilden nedan (helst i rostfritt), fast för fast installation med t.ex. vanlig EKK i stället för stickpropp?

bel_000513_75.jpg

Det är väl bara till att byta ur sladden? dE JAG HAR SETT HAR EN KOPPLINGSPLINT INUTI SIG.

Man får ju inte jorda dubbelisolerade apparater, men jag vet inte om man får byta sladden om man inte kör med jordad, men jag tor inte det.

Mikael_L
Edvuld skrev:
Man får ju inte jorda dubbelisolerade apparater, men jag vet inte om man får byta sladden om man inte kör med jordad, men jag tor inte det.
Varför skulle man inte få byta sladd?

Enligt hempularen som svarade tidigare på en liknande fråga jag ställde:

hempularen skrev:
...Sladden till din nya armatur är troligen inte godkänd för fast installation. Dvs det är (troligen) inte OK att klippa av kontakten och koppla in trådarna i någon dosa.

Dessutom faller armaturens godkännande om man gör ingrepp i den, och att klippa sladden räknas som ingrepp.
Byta kabeln måste väl räknas som ett ingrepp också antar jag? Men sen kanske frågan är hur "noga" det är om man byter sladd till en som är godkänd för fast installation, men som saknar jordledare. Det hade ju klart varit smidigare att få tag på armatur då...

Mikael_L
Det skulle vara det då, att den springande punkten är att armaturen inte är godkänd för fast installation...

När det gäller vissa sorts maskiner får man inte klippa bort stickproppen och ansluta fast, t.ex tvättmaskiner (Om man inte monterar säkerhetsfrånskiljare innan då)

Det är då man börjar undra varför tvättmaskinsuttagen i vissa lägenheter är utformade så att man måste klippa sladden :/

Det beror på att dom lägenheterna är utförda enligt en standard som är helt förlegad, i dag sätter man uttag så att man vid behov, lätt ska kunna byta maskin. Naturligtvis med jordfelsbrytare.

Precis. Tidigare fick man inte ha uttag i badrum och därför ser det ut som det gör. Nu tillåter faktiskt en del tvättmaskinstillverkare att man klipper kabeln så innan man gör det eller installerar ett uttag så kan man kolla med tillverkaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.