8 052 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Inkoppling av en elmotor till trefashandske.
Tjena, Fick ett lyftbord idag
Det drivs av en Elmotor som driver en hydraulpump. Nu är den stora frågan hur denna ska kopplas in i handsken. Det är 4 svarta kablar märkta 1,3 och 4, den sista svarta är omärkt. Sen är det en grön/gul och den har jag koll på
Bordet är från 85 om det kan vara till ngn hjälp.
En liten bild på sladdarna:

Bordet är från 85 om det kan vara till ngn hjälp.
En liten bild på sladdarna:

En bild på motorns typskylt och kopplingslådan underlättar nog..verkar som om sladdarna suttit anslutna i någon styrenhet...
Sifforna är antagligen kabeltillverkarens (antar att de fem tåtarna går ihop i en kabel??), och behöver inte säga något mer än att just den gulgörna är skyddsjord...
En trefasmotor har inte egentligen behov av någon nolla, så frågan är om den "fjärde" är något annat (Tex övervakning, styrning/(möjligen Y/D???, eller upp/ner på bordet ???)..., eller så är det nolla för något som sitter på lyftbordet...Finns motorskydd/Y/D /mjukstart/ omkopplare/kontroll för upp/ner eller annat där? Det är väl inte meningen att lyftkontrollskall ske genom inkoppling av handsken.....
Rätt fasföljd behöver man ju också reda ut, annars går motorn "baklänges"
Sifforna är antagligen kabeltillverkarens (antar att de fem tåtarna går ihop i en kabel??), och behöver inte säga något mer än att just den gulgörna är skyddsjord...
En trefasmotor har inte egentligen behov av någon nolla, så frågan är om den "fjärde" är något annat (Tex övervakning, styrning/(möjligen Y/D???, eller upp/ner på bordet ???)..., eller så är det nolla för något som sitter på lyftbordet...Finns motorskydd/Y/D /mjukstart/ omkopplare/kontroll för upp/ner eller annat där? Det är väl inte meningen att lyftkontrollskall ske genom inkoppling av handsken.....
Rätt fasföljd behöver man ju också reda ut, annars går motorn "baklänges"
Ok, här ser ni matarsladden, den går in i en "låda" bredvid motorn.
I samma låda går det även ut kablar till manöverdonet som synes på bilden, det är 2 pedaler i den gröna lådan på golvet.
Från "lådan" brevid motorn går det vidare till bl.a motorn, Sen sitter det som ni kanske ser div. mikrobrytare som klämskydd.




Ber om ursäkt för uttrycket "lådan" men jag vet inte vad det är..
I samma låda går det även ut kablar till manöverdonet som synes på bilden, det är 2 pedaler i den gröna lådan på golvet.
Från "lådan" brevid motorn går det vidare till bl.a motorn, Sen sitter det som ni kanske ser div. mikrobrytare som klämskydd.




Ber om ursäkt för uttrycket "lådan" men jag vet inte vad det är..
Det lär du nog behöva reda ut tyvärr. Det är helt omöjligt att gissa sig till vad den innehåller...
Annars så innehåller kabeln till den lilla gråa "metalllådan" på själva motorn troligtvis just de tre faserna och skyddsjorden, det är nämligen motorns matning. Det ser ut som om den kommer från plastkapslingen?
/Kent
Annars så innehåller kabeln till den lilla gråa "metalllådan" på själva motorn troligtvis just de tre faserna och skyddsjorden, det är nämligen motorns matning. Det ser ut som om den kommer från plastkapslingen?
/Kent
Jag tror inte att det finns avancerad elektronik i lådan.
Eftersom bordet kontrolleras av pedaler och diverse ändlägesbrytare så bör lådan innehålla 2 stycken flerpoliga kontaktorer. Dessa drivs troligen från 230V, dvs fas och nolla, antingen direkt eller genom en transformator, t.ex. 24V. Med rätt kombination av pedal och ändlägesbrytare så får en kontaktor spänning.
Du måste få fram vilken kabel som är nolla. Enklast blir det om du kan öppna plastlådan.
När du vet vilken av kablarna som är nolla, så är det nog bara att koppla in allt och göra en försiktig provkörning. För att ändlägesbrytarna ska fungera rätt så måste motorn gå åt rätt håll.
Verkar det fel så måste man kasta om två av faserna.
Lyckas du inte komma åt plastlådans innehåll så att du kan se hur det är kopplat, så finns det kanske möjlighet att mäta fram det. Det kan dock vara lite snårigt, så försök öppna lådan först.
/Hasse
Eftersom bordet kontrolleras av pedaler och diverse ändlägesbrytare så bör lådan innehålla 2 stycken flerpoliga kontaktorer. Dessa drivs troligen från 230V, dvs fas och nolla, antingen direkt eller genom en transformator, t.ex. 24V. Med rätt kombination av pedal och ändlägesbrytare så får en kontaktor spänning.
Du måste få fram vilken kabel som är nolla. Enklast blir det om du kan öppna plastlådan.
När du vet vilken av kablarna som är nolla, så är det nog bara att koppla in allt och göra en försiktig provkörning. För att ändlägesbrytarna ska fungera rätt så måste motorn gå åt rätt håll.
Verkar det fel så måste man kasta om två av faserna.
Lyckas du inte komma åt plastlådans innehåll så att du kan se hur det är kopplat, så finns det kanske möjlighet att mäta fram det. Det kan dock vara lite snårigt, så försök öppna lådan först.
/Hasse
Om det är ett Hymo lyftbord är det troligt att det i kopplingslådan sitter en trafo 400/24V d.v.s. lyftbordet klarar sig utan nolla då. OBS! men bara kanske!
Kolla insidan på locket på kopplingslådan, där brukar det sitta ett kretsschema.
Kolla insidan på locket på kopplingslådan, där brukar det sitta ett kretsschema.
Tjena, tack för alla svar, fick upp lyftbordet idag med hjälp utav min motorlyft. När det var upp var det lätt att plocka av locket på lådan och då var det simpelt även för en idiot som jag
Svarta kablarna var där märkta 1,2,3,4. Den jag trodde var omärkt var nr.2.
1 var L1 2 var L2 3 var L3
4 var nollan
Så det var bara till att koppla in det o sen skifta 1 och 2 så gick det både upp o ner...

Återigen tack för alla svar.
Mvh Magnus
Svarta kablarna var där märkta 1,2,3,4. Den jag trodde var omärkt var nr.2.
1 var L1 2 var L2 3 var L3
4 var nollan
Så det var bara till att koppla in det o sen skifta 1 och 2 så gick det både upp o ner...

Återigen tack för alla svar.
Mvh Magnus
fiins det något stödben som man kan fälla ut, när den befinner sig i det översta läget, så att det inte blir en "människo sax" (rävsax).
Kan bli en läskig olycka annars...
Kan bli en läskig olycka annars...
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Tittar du på första bilden så ser du en svart med märkning "4"
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det sitter en mekanisk säkring på höger saxben ovanför rullen. Den fälls ner i ramen och hindrar att saxen åker ut och bordet ner.MagnusSt skrev:
Protte
Klicka här för att svara