Tjena, Fick ett lyftbord idag:D Det drivs av en Elmotor som driver en hydraulpump. Nu är den stora frågan hur denna ska kopplas in i handsken. Det är 4 svarta kablar märkta 1,3 och 4, den sista svarta är omärkt. Sen är det en grön/gul och den har jag koll på:D

Bordet är från 85 om det kan vara till ngn hjälp.

En liten bild på sladdarna:

vrrkex.jpg
 
En bild på motorns typskylt och kopplingslådan underlättar nog..verkar som om sladdarna suttit anslutna i någon styrenhet...

Sifforna är antagligen kabeltillverkarens (antar att de fem tåtarna går ihop i en kabel??), och behöver inte säga något mer än att just den gulgörna är skyddsjord...

En trefasmotor har inte egentligen behov av någon nolla, så frågan är om den "fjärde" är något annat (Tex övervakning, styrning/(möjligen Y/D???, eller upp/ner på bordet ???)..., eller så är det nolla för något som sitter på lyftbordet...Finns motorskydd/Y/D /mjukstart/ omkopplare/kontroll för upp/ner eller annat där? Det är väl inte meningen att lyftkontrollskall ske genom inkoppling av handsken.....

Rätt fasföljd behöver man ju också reda ut, annars går motorn "baklänges"
 
Tjena det finns en separat manövrering av upp o ner. Kan ta lite mer kort. Tyvärr är det svårt att ta kort på motorn då bordet är nerkört...
 
Ok, här ser ni matarsladden, den går in i en "låda" bredvid motorn.
I samma låda går det även ut kablar till manöverdonet som synes på bilden, det är 2 pedaler i den gröna lådan på golvet.

Från "lådan" brevid motorn går det vidare till bl.a motorn, Sen sitter det som ni kanske ser div. mikrobrytare som klämskydd.

m8d3f8.jpg

2ebeo8n.jpg

2vtb71v.jpg

16c5tau.jpg

Ber om ursäkt för uttrycket "lådan" men jag vet inte vad det är..
 
Det lär du nog behöva reda ut tyvärr. Det är helt omöjligt att gissa sig till vad den innehåller...
Annars så innehåller kabeln till den lilla gråa "metalllådan" på själva motorn troligtvis just de tre faserna och skyddsjorden, det är nämligen motorns matning. Det ser ut som om den kommer från plastkapslingen?

/Kent
 
Jahopp, tack för svaren hittils.
Då får jag försöka få upp bordet ordentligt imorrn och lyfta på locket o klippa ett par kort igen då.

Som sagt, tack för svaren så länge.
 
Jag tror inte att det finns avancerad elektronik i lådan.
Eftersom bordet kontrolleras av pedaler och diverse ändlägesbrytare så bör lådan innehålla 2 stycken flerpoliga kontaktorer. Dessa drivs troligen från 230V, dvs fas och nolla, antingen direkt eller genom en transformator, t.ex. 24V. Med rätt kombination av pedal och ändlägesbrytare så får en kontaktor spänning.

Du måste få fram vilken kabel som är nolla. Enklast blir det om du kan öppna plastlådan.
När du vet vilken av kablarna som är nolla, så är det nog bara att koppla in allt och göra en försiktig provkörning. För att ändlägesbrytarna ska fungera rätt så måste motorn gå åt rätt håll.
Verkar det fel så måste man kasta om två av faserna.

Lyckas du inte komma åt plastlådans innehåll så att du kan se hur det är kopplat, så finns det kanske möjlighet att mäta fram det. Det kan dock vara lite snårigt, så försök öppna lådan först.

/Hasse
 
Om det är ett Hymo lyftbord är det troligt att det i kopplingslådan sitter en trafo 400/24V d.v.s. lyftbordet klarar sig utan nolla då. OBS! men bara kanske!

Kolla insidan på locket på kopplingslådan, där brukar det sitta ett kretsschema.
 
Tjena, tack för alla svar, fick upp lyftbordet idag med hjälp utav min motorlyft. När det var upp var det lätt att plocka av locket på lådan och då var det simpelt även för en idiot som jag:D

Svarta kablarna var där märkta 1,2,3,4. Den jag trodde var omärkt var nr.2.

1 var L1 2 var L2 3 var L3

4 var nollan

Så det var bara till att koppla in det o sen skifta 1 och 2 så gick det både upp o ner...

2e4zz1c.jpg

Återigen tack för alla svar.

Mvh Magnus
 
fiins det något stödben som man kan fälla ut, när den befinner sig i det översta läget, så att det inte blir en "människo sax" (rävsax).

Kan bli en läskig olycka annars...
 
Nej, denna varianten hålls enbart uppe av hydraultrycket. Skjuter man en slang åker den i botten... Pallbock som säkring gäller om man ska vara under och krypa.
 
"Svarta kablarna var där märkta 1,2,3,4. Den jag trodde var omärkt var nr.2.

1 var L1 2 var L2 3 var L3

4 var nollan"

Var inte part nr 4 Jord?
 
Tittar du på första bilden så ser du en svart med märkning "4"
 
MagnusSt skrev:
Nej, denna varianten hålls enbart uppe av hydraultrycket. Skjuter man en slang åker den i botten... Pallbock som säkring gäller om man ska vara under och krypa.
Det sitter en mekanisk säkring på höger saxben ovanför rullen. Den fälls ner i ramen och hindrar att saxen åker ut och bordet ner.

Protte
 
it-snubben skrev:
Tittar du på första bilden så ser du en svart med märkning "4"
Det första man blir blind på är ögonen!
Såg inte jorden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.