3 792 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Elabonnemang+Elinstallatörens arbetsuppgifter
Hej!
Om man har en 50A huvudsäkring och vill ha 30A istället.Skall man ta kontakt med
elleverantör? Är det huvudsäkring som kommer att bytas ut ?
Jag försökte hitta lite fakta om Elsäkerhetsverket och även elinstallatörens arbetsuppgifter på deras hemsida för att hitta svar till alla mina frågor,men det gick
inte så bra.Finns det nån bra sida?
Tack för alla tips
mvh /Tony
Om man har en 50A huvudsäkring och vill ha 30A istället.Skall man ta kontakt med
elleverantör? Är det huvudsäkring som kommer att bytas ut ?
Jag försökte hitta lite fakta om Elsäkerhetsverket och även elinstallatörens arbetsuppgifter på deras hemsida för att hitta svar till alla mina frågor,men det gick
inte så bra.Finns det nån bra sida?
Tack för alla tips
mvh /Tony
Det manuella arbetet att byta PK och huvud/mätarsäkring KAN du säkert göra själv. Men inget nätbolag accepterar det.Tony_sm skrev:Hej!
Om man har en 50A huvudsäkring och vill ha 30A istället.Skall man ta kontakt med
elleverantör? Är det huvudsäkring som kommer att bytas ut ?
Jag försökte hitta lite fakta om Elsäkerhetsverket och även elinstallatörens arbetsuppgifter på deras hemsida för att hitta svar till alla mina frågor,men det gick
inte så bra.Finns det nån bra sida?
Tack för alla tips
mvh /Tony
Alltså: arbete skall göras av behörig el-installatör. Installatören ombesörjar pappersexecisen med nätbolaget.
F.ö. är ditt val inte 30 A, utan 25 eller 35 A.
Tala med din installatör om lämpligaste storlek.
Tackar
Jag menade 35A.
Jag menade 35A.
-ah skrev:Det manuella arbetet att byta PK och huvud/mätarsäkring KAN du säkert göra själv. Men inget nätbolag accepterar det.
Alltså: arbete skall göras av behörig el-installatör. Installatören ombesörjar pappersexecisen med nätbolaget.
F.ö. är ditt val inte 30 A, utan 25 eller 35 A.
Tala med din installatör om lämpligaste storlek.
-ah skrev:Det manuella arbetet att byta PK och huvud/mätarsäkring KAN du säkert göra själv. Men inget nätbolag accepterar det.
Alltså: arbete skall göras av behörig el-installatör. Installatören ombesörjar pappersexecisen med nätbolaget.
F.ö. är ditt val inte 30 A, utan 25 eller 35 A.
Tala med din installatör om lämpligaste storlek.
Det manuella arbetet att byta huvudsäkring är väl visst nått som nätbolaget accpterar i högsta grad. Iallafall om man ska som i detta fall, byta till en mindre säkring eller samma som man hade.
Du kan men gott samvete testa om du klarar dig med en mindre säkring än vad du har i dag. Men vill du ändra abonemanget så gör du som -ah säger
saxat från http://vattenfall.se/privat/tips_och_rad/har_du_ratt_sakring.asp
Har du för hög huvudsäkring?
Det är inte farligt att ha för hög huvudsäkring, men om ditt effektuttag är lågt kan du spara pengar genom att byta till en lägre huvudsäkring eftersom du får en lägre fast avgift för ditt nätabonnemang. Du kan själv prova att byta säkring till en lägre säkring, till exempel från 20 A till 16 A. Om säkringen håller när du använder maximalt med el så kan du kontakta en behörig elektriker som hjälper dig att byta och rapportera till ditt nätbolag.
Har du för hög huvudsäkring?
Det är inte farligt att ha för hög huvudsäkring, men om ditt effektuttag är lågt kan du spara pengar genom att byta till en lägre huvudsäkring eftersom du får en lägre fast avgift för ditt nätabonnemang. Du kan själv prova att byta säkring till en lägre säkring, till exempel från 20 A till 16 A. Om säkringen håller när du använder maximalt med el så kan du kontakta en behörig elektriker som hjälper dig att byta och rapportera till ditt nätbolag.
Hvuudsäkring är 50A,men jag köpte en UPS på 20 KVA.Är det ok med 35A huvudsäkring?Jag tänkte spara lite pengar genom att byta till en lägre huvudsäkring.
Linjemontoren skrev:saxat från [länk]
Har du för hög huvudsäkring?
Det är inte farligt att ha för hög huvudsäkring, men om ditt effektuttag är lågt kan du spara pengar genom att byta till en lägre huvudsäkring eftersom du får en lägre fast avgift för ditt nätabonnemang. Du kan själv prova att byta säkring till en lägre säkring, till exempel från 20 A till 16 A. Om säkringen håller när du använder maximalt med el så kan du kontakta en behörig elektriker som hjälper dig att byta och rapportera till ditt nätbolag.
Det kunde ju vara intressant att veta vad du har för grjejjor som kräver så höga strömmar? Det normala är ju att man har 20 eller tom 16 ampere huvudsäkringar. Det blir rejält mycket dyrare att ha 50A.Tony_sm skrev:
Kontakta elbolaget FÖRST.
Har du tur kanske de gör det gratis om de ändå har vägarna förbi.
Elektrikern gör inte det, om du inte är kompis med en sådan förstås.
UPS på 20kVA. Du har alltså någon sorts firma.
Har du tur kanske de gör det gratis om de ändå har vägarna förbi.
Elektrikern gör inte det, om du inte är kompis med en sådan förstås.
UPS på 20kVA. Du har alltså någon sorts firma.
Klicka här för att svara