Nej då ingen fara. Jag vet att man nu har ett större ansvar att själv bestämma vad som är rätt och fel.

Jag å andra sidan tror på det senaste jag läst (det i blå boken och nu pratar vi bara biledarjorden) tills jag läst ngt annat. Står det inget i de nya föreskrifterna om biledarjord i EKRK så i min värld är det iaf så att den är godkänd tills lagret är slut. (föregående citering) eftersom det var det senaste som sagts. Jag tänker heller inte förkasta en hel bok utan det är en väldigt bra handledning. Det som sägs i nya föreskrifterna är ju egentligen att anläggningen ska vara säker..Gör hur du vill..

Räv3n skrev:
Nej då ingen fara. Jag vet att man nu har ett större ansvar att själv bestämma vad som är rätt och fel.

Jag å andra sidan tror på det senaste jag läst (det i blå boken och nu pratar vi bara biledarjorden) tills jag läst ngt annat. Står det inget i de nya föreskrifterna om biledarjord i EKRK så i min värld är det iaf så att den är godkänd tills lagret är slut. (föregående citering) eftersom det var det senaste som sagts. Jag tänker heller inte förkasta en hel bok utan det är en väldigt bra handledning. Det som sägs i nya föreskrifterna är ju egentligen att anläggningen ska vara säker..Gör hur du vill..
Konstigt sätt att resonera!

Om det senaste nån har läst är 1936 års föreskrifter, skulle det vara rätt då?
Nä, i denna världen gäller dom senaste föreskrifterna och inget annat, oavsett vad du tycker, dina personliga reflektioner är inte relevanta i detta fall!

Vet man inte vad som gäller idag utan TROR att det är nått annat bara för att man inte har fortbildat sig i det senaste är det deffintivt läga att fundera på om man ska byta yrke!

Beställ elinstallationsreglerna från Sis förlag t.ex. och läs in dig på gällande regler är mitt råd!
För din egna och för andras skull, sluta att hålla kvar vid det enda du kan hitta på internet!

Tycker du ska kontakta en inspektör på elsäkerhetsverket och tala om din ståndpunkt så lär du få reda på vad som gäller!

Jag hoppas verkligen att du inte har någon form av behörighet, för jag blir rädd när jag läser vad du skriver!

Finns det överhuvud taget några specar på hur elmtr. ska vara utfört och på vilket mtr. som är resp inte är "godkännt" i föreskifterna?

Men om du Sverre är så kunnig i ämnet.. Ta då och plocka fram en länk som stöder din teori att det är förbjudet.. Då tror jag dig...

Om en människa kommer till mig och säger att nu är det ok att köra 120 på 90-väg. Då tror ju inte jag på det förens jag sett att det finns ngt som stödjer honom.. Jag tror att man får köra 90 om det är 90 även fast den regeln är 100 år gammal..

Räv3n skrev:
Men om du Sverre är så kunnig i ämnet.. Ta då och plocka fram en länk som stöder din teori att det är förbjudet.. Då tror jag dig...

Om en människa kommer till mig och säger att nu är det ok att köra 120 på 90-väg. Då tror ju inte jag på det förens jag sett att det finns ngt som stödjer honom.. Jag tror att man får köra 90 om det är 90 även fast den regeln är 100 år gammal..
Tyvärr är inte internet det alenarådande rättesnöret här i världen, allt som gäller finns inte som länkar på internet, tyvärr!

Och allt på internet är inte sant heller, tyvärr!

Men om inte länken till dom nu gällande föreskrifterna räcker (som jag hänvisar till högre upp i tråden), så vet jag inte hur du ska bli övertygad!
Ibland får man inse att vissa inte vill eller kan tillgodogöra sig förmedlad kunskap, jag har kommit till den insikten!

Räv3n skrev:

ja men du ska även kunna intyga att din installation är säker genom dokumentation om du inte följer svensk standard!

pellefant skrev:
det beror ju på hur pannrummet är beskaffat, har det golvbrunn, har det tappställe för vatten? om det har dessa två grejor så är inte EKRK tillåtet!
Är det ett pannrum så är det ej godkänt med EKRK för att det är brandfarligt.
Det är heller inte godkänt i garage pga att man drar in snö och is med bilen..

Räv3n skrev:
Är det ett pannrum så är det ej godkänt med EKRK för att det är brandfarligt.
Det är heller inte godkänt i garage pga att man drar in snö och is med bilen..
hittar man det i 436 40 00 eller var?

Troligtvis så är pannrummet det MINST brandfarliga rummet i huset, skulle det vara brandfarigast eldar man nog på fel ställe ;)
Och nog kan ekrk vara godkänd i ett garage för det är som pellefant skriver - det beror på hur rummet/garaget används

pellefant skrev:
hittar man det i 436 40 00 eller var?
Vet ej.. Skrev helt enkelt till elsäkerhetsverket och frågade...

Han som svarade var:
Henrik Olsson
Elsäkerhetsverket
Mellersta tillsynsdistriktet

Följande skrevs:

"Det är rummets användning och golvets ledningsförmåga som avgör om det
ska klassas som vått utrymme eller inte."

Alltså helt korrekt som nämdes ovan..

" EKRK får inte användas i pannrum (anses som brandfarligt
utrymme)."

Ett svar rakt på sak..

Frågade även om "Ett garage med golvbrunn."
Fick då till svar:

"Bör anses som fuktigt utrymme. Även om biltvätt inte förekommer
blir garaget ändå fuktigt
när man tar in en blöt eller snöig bil. EKRK får då inte användas i
garage."

Frågade även om bi-ledarkabeln och hur den får användas..

"Den gamla EKRK utan biledare kan användas för utökning av en äldre
installation utan skyddsjord."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.