3 693 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
byta kapslingar på eluttag
Man behöver inte byta till jordade uttag och det gör heller ingenting om det är blandat jordade och ojordade uttag eftersom en gammal installation lyder under de bestämmelser som gällde när den gjordes (mao, att uttagen inte får sitta för nära varandra).
Dessutom behöver man inte anlita en elektriker. Det behövs ingen behörighet för att byta uttag och strömbrytare, det enda som krävs är att man vet vad man gör. (Se t.ex. http://www.elsak.se/allmanhet/vanli...tforasjalv.5.60a759a611147b1cd6180003590.html)
Dessutom behöver man inte anlita en elektriker. Det behövs ingen behörighet för att byta uttag och strömbrytare, det enda som krävs är att man vet vad man gör. (Se t.ex. http://www.elsak.se/allmanhet/vanli...tforasjalv.5.60a759a611147b1cd6180003590.html)
Ok om byta samtliga apparater är ombyggnad eller ej är en tolkningsfråga. Byta enstaka uttag till ojordade är ok vet jag.
I trådskaparens fall skrev han att elektriker skulle anlitas Iskar.
Man får heller inte sätta dimmer. Det får inte finnas blandat jordade och ojordade uttag i samma rum vad jag vet, om en elektriker skulle godta detta vore det tjänstefel eller..
Men regler och förordningar åt sidan, varför skulle någon vettig vilja satsa så mycket pengar på att byta till ojordade uttag när halva jobbet med att dra med jord redan är gjort? Ta dagens TV-apparater med LCD som ska ha jord kopplat, datorer osv.
Nu har vi förutsatt ganska mycket, möjligt att alla uttag redan är jordade t.ex..
Men måla eller gör eller gör det ordentligt är mitt förslag. Sen har andra sina förslag som också kan vara bra.
I trådskaparens fall skrev han att elektriker skulle anlitas Iskar.
Man får heller inte sätta dimmer. Det får inte finnas blandat jordade och ojordade uttag i samma rum vad jag vet, om en elektriker skulle godta detta vore det tjänstefel eller..
Men regler och förordningar åt sidan, varför skulle någon vettig vilja satsa så mycket pengar på att byta till ojordade uttag när halva jobbet med att dra med jord redan är gjort? Ta dagens TV-apparater med LCD som ska ha jord kopplat, datorer osv.
Nu har vi förutsatt ganska mycket, möjligt att alla uttag redan är jordade t.ex..
Men måla eller gör eller gör det ordentligt är mitt förslag. Sen har andra sina förslag som också kan vara bra.
Varför skulle det vara en tolkningsfråga? Man byter ut befintliga uttag. Förutsatt att man inte byter till/från jordat eller lägger till några uttag så är det inte fråga om ombyggnad. Skulle det vara ombyggnad om han bytte ut alla proppsäkringarna för att de hade gulnat?
Vad gäller blandade uttag så får man inte göra så om man bygger nytt eller bygger om, då vore det "tjänstefel", men att underhålla den befintliga installationen - som var helt korrekt och laglig när den utfördes, får vi förmoda - genom att byta ut strömbrytarna och uttagen, är på intet sätt felaktigt eller olagligt.
Om man vill jorda allt så har det givetvis sina fördelar och bedömer man att fördelarna överväger kostnaderna ska man naturligtvis göra det, men jag vill bara påpeka att det inte är något krav i det här sammanhanget.
Vad gäller blandade uttag så får man inte göra så om man bygger nytt eller bygger om, då vore det "tjänstefel", men att underhålla den befintliga installationen - som var helt korrekt och laglig när den utfördes, får vi förmoda - genom att byta ut strömbrytarna och uttagen, är på intet sätt felaktigt eller olagligt.
Om man vill jorda allt så har det givetvis sina fördelar och bedömer man att fördelarna överväger kostnaderna ska man naturligtvis göra det, men jag vill bara påpeka att det inte är något krav i det här sammanhanget.
Jag menar bara som så att ska du byta vägguttag, strömställare, dimmers och lamputtag osv måste du göra dessa strömlösa, koppla loss ledarna samt gå in i dosorna. Då har du gjort det största jobbet som följer med att dra nya ledare och slipper göra om samma jobb vid ett senare tillfälle.
Ser man något som är uppenbart felaktigt eller farligt så gör man väl inte om samma misstag igen ang. tjänstefel.
Ser man något som är uppenbart felaktigt eller farligt så gör man väl inte om samma misstag igen ang. tjänstefel.
Jag kanske är dålig på att dra kabel, men jag tycker nog att det är ett ganska så mycket större jobb att dra ut en extra ledare till allt än att bara byta brytare/uttag. Sett över 50 uttag så blir det nog ett antal extra timmars jobb på den fakturan. Dessutom har vi då gått över gränsen för när man måste tillkalla en elektriker.
Gällande farligheten så ser jag det som en marginell risk att ha ojordade uttag. Att blanda är inte heller så stor risk om de bara är en bit från varandra. Vill man förstärka skyddet gör det större nytta att installera en jordfelsbrytare.
Gällande farligheten så ser jag det som en marginell risk att ha ojordade uttag. Att blanda är inte heller så stor risk om de bara är en bit från varandra. Vill man förstärka skyddet gör det större nytta att installera en jordfelsbrytare.
Ok Iskara vi förstår nog nu att du tycker det kan vara värt 10-15 tusen att byta ut gula uttag och att man då inte ska satsa en liten slant extra för att få jordade uttag som är standard idag. Många skulle nog inte hålla med, tror inte han som skrev tråden tänkte sig detta iaf.
Men du har rätt i att en elkunnig utan behörighet till största delen kan byta dessa apparater, detta kanske är bästa lösningen i detta fallet i kombination med billigare typ av uttag/strömställare. Det är ju snabbt gjort, man kan ta det bit för bit.
Viktigt dock att denna person är kunnig annars kan det snabbt gå illa.
Men du har rätt i att en elkunnig utan behörighet till största delen kan byta dessa apparater, detta kanske är bästa lösningen i detta fallet i kombination med billigare typ av uttag/strömställare. Det är ju snabbt gjort, man kan ta det bit för bit.
Viktigt dock att denna person är kunnig annars kan det snabbt gå illa.
Inte "till största delen", utan "helt och hållet".
Känner man sig osäker på hur man byter strömbrytare/vägguttag så finns det en guide på elsäkerhetsverkets hemsida: http://www.elsak.se/download/18.1dc8d68118323c813980001407/Elsakerhetspocket_upplst.pdf
Och gällande din beräkning 10-15 tusen så ligger den lite väl högt. Elkos ojordade vägguttag kostar 62 kr/styck när man köper tiopack hos Clas Ohlsson. Trappomkopplare och kronomkopplare 67 respektive 89 kr. Alltså mellan 3100 och 4450 kr, beroende på hur många av de där 50 som är uttag respektive brytare.
Känner man sig osäker på hur man byter strömbrytare/vägguttag så finns det en guide på elsäkerhetsverkets hemsida: http://www.elsak.se/download/18.1dc8d68118323c813980001407/Elsakerhetspocket_upplst.pdf
Och gällande din beräkning 10-15 tusen så ligger den lite väl högt. Elkos ojordade vägguttag kostar 62 kr/styck när man köper tiopack hos Clas Ohlsson. Trappomkopplare och kronomkopplare 67 respektive 89 kr. Alltså mellan 3100 och 4450 kr, beroende på hur många av de där 50 som är uttag respektive brytare.
Men hallå... TS beskriver ett jobb, byta uttag och brytare, som han får göra utan att ens vara behörig! Enda kravet är att han har sk 'nödig kännedom'. Hur i alla glödheta kan du få det till en ombyggnad! :eek:Slugge skrev:
Hade han däremot rivit ur ett helt rum med elinstallationer och allt, behövt lägga nya rör och sätta upp nya brytare och uttag, då snackar vi ombyggnad! Och då ska det vara jordat och behörig osv.
Sen skriver TS att han antar att han ska ta dit elektriker. Ett bra beslut om han är osäker på om han har 'nödig kännedom' eller inte.
Ibland blir jag lite smått förvånad över hur märkliga tolkningar av föreskrifterna som dyker upp...
bra skrivet, det började bli lite väl mycket tjafs det sista här... elektriker=paragraftolkningsextremisterpefo skrev:Men hallå... TS beskriver ett jobb, byta uttag och brytare, som han får göra utan att ens vara behörig! Enda kravet är att han har sk 'nödig kännedom'. Hur i alla glödheta kan du få det till en ombyggnad! :eek:
Hade han däremot rivit ur ett helt rum med elinstallationer och allt, behövt lägga nya rör och sätta upp nya brytare och uttag, då snackar vi ombyggnad! Och då ska det vara jordat och behörig osv.
Sen skriver TS att han antar att han ska ta dit elektriker. Ett bra beslut om han är osäker på om han har 'nödig kännedom' eller inte.
Ibland blir jag lite smått förvånad över hur märkliga tolkningar av föreskrifterna som dyker upp...
Jag håller med dig elektrocuted om att det är mycket tjafs nu som har lite att göra med ursprungsfrågan. Får bara svara på de sista påståenden:
Iskra - 1. nej lekman får ej byta dimmer, sen finns det givetvis många som gör så ändå. 2. Elektriker kan inte handla på CO, här finns inte tillräckligt utbud.
Pefo - Om man skriver att man antar man ska ta dit elektriker tolkar jag det som att man är osäker på vad som gäller och därför också ska ta dit elektriker eller hemmapulare man vet säkert är elkunnig ifall det gäller icke behörighetskrävande jobb.
Ger man sig på att chansa med ett sånt stort jobb kan det sluta med att man bränner ner hela huset i värsta fall. Det som är självklart för dig och mig är inte det nödvändigtvis för alla andra.
Iskra - 1. nej lekman får ej byta dimmer, sen finns det givetvis många som gör så ändå. 2. Elektriker kan inte handla på CO, här finns inte tillräckligt utbud.
Pefo - Om man skriver att man antar man ska ta dit elektriker tolkar jag det som att man är osäker på vad som gäller och därför också ska ta dit elektriker eller hemmapulare man vet säkert är elkunnig ifall det gäller icke behörighetskrävande jobb.
Ger man sig på att chansa med ett sånt stort jobb kan det sluta med att man bränner ner hela huset i värsta fall. Det som är självklart för dig och mig är inte det nödvändigtvis för alla andra.
Slugge: Det är du som har börjat dra in dimmrar i diskussionen, den ursprungliga frågan var om strömbrytare och vägguttag. Förövrigt ser jag inte varför inte man skulle få byta ut dimmer själv, bara man inte byter typ eller byter en vanlig strömbrytare mot en dimmer.
Gällande Clas Ohlsson så tog jag det som ett exempel, ifall man ska köpa grejerna själv. Sortimentet där räcker gott och väl till det här projektet.
Gällande Clas Ohlsson så tog jag det som ett exempel, ifall man ska köpa grejerna själv. Sortimentet där räcker gott och väl till det här projektet.
Bara för att klargöra detta med dimmer. Man får inte ändra från en strömbrytare till en dimmer utan behörighet. Man får byta en redan installerad dimmer mot en likvärdig med samma funktion om man har 'nödig kännedom'.
Tack för alla svar. Och för att förtydliga frågan från början (vilken verkar ha gått förlorad lite i tråden): Nej, man kan inte köpa kapslingar enbart utan du är tvungen att köpa kompletta brytare och uttag.
Så alternativen är:
1. Målarfärg
2. Byta till nytt.
Det blir nog alternativ 1 då 2:an kräver elektriker och antagligen ut med jordkabel.....
Tack för hjälpen.
mvh
beetle
Så alternativen är:
1. Målarfärg
2. Byta till nytt.
Det blir nog alternativ 1 då 2:an kräver elektriker och antagligen ut med jordkabel.....
Tack för hjälpen.
mvh
beetle
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Nej 2an kräver inte elektriker !beetlezap skrev:Tack för alla svar. Och för att förtydliga frågan från början (vilken verkar ha gått förlorad lite i tråden): Nej, man kan inte köpa kapslingar enbart utan du är tvungen att köpa kompletta brytare och uttag.
Så alternativen är:
1. Målarfärg
2. Byta till nytt.
Tack för hjälpen.
mvh
beetle
Äger man nödvändig kunskap får man byta uttag och brytare mot likvärdiga. Det kräver inte heller någon jordkabel eftersom du inte bygger om/utvidgar systemet.
Är du dock tveksam/inte äger nödvändig kunskap så kan du använda en elektriker för bytet. Denna kan förstås föreslå jordning men bör inte behöva införa det - just eftersom du bara byter ut uttag/brytare !
Sen att nya uttag/brytare kostar en slant - så är det ju . . .
/K
Klicka här för att svara