1 997 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Paralellkoppla termostater.
Saxat från en allmäntomvedeldningspdf: Om pannan har vattentermostat kopplas denna parallellt med rökrörstermostaten och ställs på 90°C så hindrar den kokning om det finns mycket glöd kvar i pannan.
Har någon lust att visa med ett kopplingsschema hur det ska kopplas?
Har någon lust att visa med ett kopplingsschema hur det ska kopplas?
Alltså. Jag ska använda mej av en rökrörstermostat som ska köra pumpen. Om rökrörstermostaten pajjar så vill jag att vattentermostaten ska starta pumpen istället. Som säkerhet. Kan man använda termostaterna likt strömställare? Alltså med fas-tändtråd. Kan man ha 2 strömställare till samma apparat? Ingen risk om båda skulle råka vara "på"?
Om termostaterna har slutande kontakter kan du lägga dem parallelt.
Det är dock tveksamt om du uppnår en högre säkerhet. Om den ena termostaten går sönder märker du det sannolikt inte, utan du fortsätter med en termostat. När sedermera denna går sönder går det åt pepparn i alla fall.
Jag har själv sett en bastu som var inkopplad med både termostat och tidur brinna upp på detta sätt. Först pajade termostaten, men ingen märkte något pga tiduret. När sedan tiduret havererade brann bastun kl två på morgonen.
Det är dock tveksamt om du uppnår en högre säkerhet. Om den ena termostaten går sönder märker du det sannolikt inte, utan du fortsätter med en termostat. När sedermera denna går sönder går det åt pepparn i alla fall.
Jag har själv sett en bastu som var inkopplad med både termostat och tidur brinna upp på detta sätt. Först pajade termostaten, men ingen märkte något pga tiduret. När sedan tiduret havererade brann bastun kl två på morgonen.
Vad menar du med slutande?
Högre säkerhet bör jag visst uppnå då jag kollar termometrar och pumpen regelbundet. Pumpen kan ju faktiskt också pajja.
Skulle den också pajja så har jag i värsta fall en säkerhet kvar: Självcirkulation.
Högre säkerhet bör jag visst uppnå då jag kollar termometrar och pumpen regelbundet. Pumpen kan ju faktiskt också pajja.
Jaha, jag trodde det var fläkten som skulle stängas av om det blev för varmt. Inte gott att veta.CHEMAS skrev:
Det går bra, så länge du har samma fas och hittar slutande termostater. Huruvida säkerheten blir tillräckligt hög är en annan fråga.
En slutande termostat sluter kretsen när temperaturen går över ett inställt värde. Det finns även brytande termostater, i min panna sitter det bara brytande.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Här är bild på parellellkoppling:

Om de två strömbrytarna är dina termostater.
Fasen in från vänster.
Din pump är lampan i schemat.
Nollan ut åt höger.
Då kommer pumpen att gå oavsett vilken av termostaterna som uppnått inställningstemp.
(förutsatt slutande funktion hos termostaterna)
Om de två strömbrytarna är dina termostater.
Fasen in från vänster.
Din pump är lampan i schemat.
Nollan ut åt höger.
Då kommer pumpen att gå oavsett vilken av termostaterna som uppnått inställningstemp.
(förutsatt slutande funktion hos termostaterna)
Tror att det är krav på att det skall vara en tvåpolig arbetsbrytare som går att bryta vid service/underhåll.
Hur den sedan ser ut, gammal eller ny med eller utan vipparm, vred eller hur den nu ser ut har ingen betydelse.
Sitter den dessutom så att den går att se från själva pumpen så behöver den heller inte vara låsbar om nu det är ett krav i en villainstallation ????
Hur den sedan ser ut, gammal eller ny med eller utan vipparm, vred eller hur den nu ser ut har ingen betydelse.
Sitter den dessutom så att den går att se från själva pumpen så behöver den heller inte vara låsbar om nu det är ett krav i en villainstallation ????
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ska brytaren sällan manövreras men sitter så illa till att man av misstag kan slå av/på den kan det vara bra att sätta en med vred, t.ex. denna: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=215380&search_page=
eller denna:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=216055&search_page=
Dock har jag erfarenhet av att de håller dåligt om de ska manövreras ofta, typ flera gånger per dag.
eller denna:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=216055&search_page=
Dock har jag erfarenhet av att de håller dåligt om de ska manövreras ofta, typ flera gånger per dag.
Brytaren ska bara användas när det ska göras något med pumpen. Så det är väldigt sällan. Köpte iaf idag en vridströmställare likadan som länk nummer 2. Den och rökgastermostaten är på plats och det funkar precis som jag vill. Tackar i massor!
/ CHEMAS
/ CHEMAS
Jag tänkte göra en liknande grej. Tänkte parallellkoppla en termostat och en timer (tidströmställare) till handdukstorken i duschrummet i sommarstugan. Handdukstorken fungerar samtidigt som värmeelement.
Termostaten håller plusgrader på vintern och trevlig rumstemperatur när man är där. Timern drar man på när man duschat så att torken går kontinuerligt i en halvtimme. Båda två är mekaniska enkla manicker.
Synpunkter?
Termostaten håller plusgrader på vintern och trevlig rumstemperatur när man är där. Timern drar man på när man duschat så att torken går kontinuerligt i en halvtimme. Båda två är mekaniska enkla manicker.
Synpunkter?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden