Har bytt badrumsfläkt. Den har timer och har tre ingåande elkablar; blå, svart, brun.
Svart är ständigt el på. Därför har jag kopplat blå till nolla, svart fas och brun tror jag då är tändtråd.
Fläkten startar då jag slår på brytaren. Och den stänger av om jag stänger brytaren.
Men om jag inte stänger av brytaren så går fläkten en stund och därefter stängs den av, trots att brytaren är påslagen (antar att detta är timerfunktionen).
men sen går det inet att starta fläkten igen. Hur många gånger jag än trycker på brytaren.
Då får jag koppla bort elkabalrna och sedan installera och sedan funkar fläkten, dock på samma vis som tidigare.
Kan någon vägleda mig...
Tack/Kjell

Bruks/installations anvisningen kan nog hjälpa dig.

kanske är inbyggd fuktighetssensor i den så när den väl får ström första gången så går den en stund bara för att visa att den fungerar (när du bryter den fasta strömmen och slår igång igen så upprepar den med att visa att den fungerar igen), sen ligger den och känner av fuktigheten tills den stiger över inställt värde då snurrar den igång igen en stund (efter inställt timervärde).

Har du kopplat rätt med fas och tändtråd i fläkten? Om det är timer ska den fortsätta gå även när du slår av brytaren om jag fattat funktionen rätt.

Blå=nolla, Svart eller brun=konstant fas, Svart eller brun=tändtråd

Fläkten behöver konstant spänning (via allpolig brytare) för att fuktsensorn ska kunna gå igång vid iställt värde.

Tändtråden (svart eller brun) kopplas via tex. belysningen i badrummet. När belysningen slås på går fläkten i en viss tid, gångtiden brukar man kunna ställa i fläkten. Den fortsätter gå även om belysningen släcks beroende på inställt värde. Detta är en typ av ventilationsläge. Själv har jag lagt tändtråden via en återfjädrande brytare som då är oberoende av belysningen. Bara att "dutta" till på den efter uträttat behov så ventileras rummet ett par minuter eller vad du nu ställer tiden på.

Så funkar min fläkt som jag monterat iaf.

//Janne

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.