5 093 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Varmvattenberedare felsökning?
Va ute på ett fel idag att jfb:n löste och hittade ut att det var vvb:n som jäklades.
Kan inte mycket om hur man felsöker i en sådan men vill gärna veta av någon som kanske sysslar lite med det vad och hur man kan söka i en sådan.
Kan man megga en vvb? där sitter ju en del elektronik, kondensatorer å annat som kanske inte mår så bra av en meggning?
Hittade iallafall att det va frånluftfläkten som va vattenfylld pga att dräneringsslangen va igentäppt och där va vattenfyllt uppe vid kompressorn och där fläkten sitter för att kondens vattnet inte kunde rinna ut. Fläkten fick torka ur och jag tog bort stoppet i dräneringsslangen och nu snurrar allt som det ska igen.
Alla tips och trix är välkomna, vill inte ge mig in på elektroniken, mest få fakta om kraften och de delar som ingår i vvb:n.
Kan inte mycket om hur man felsöker i en sådan men vill gärna veta av någon som kanske sysslar lite med det vad och hur man kan söka i en sådan.
Kan man megga en vvb? där sitter ju en del elektronik, kondensatorer å annat som kanske inte mår så bra av en meggning?
Hittade iallafall att det va frånluftfläkten som va vattenfylld pga att dräneringsslangen va igentäppt och där va vattenfyllt uppe vid kompressorn och där fläkten sitter för att kondens vattnet inte kunde rinna ut. Fläkten fick torka ur och jag tog bort stoppet i dräneringsslangen och nu snurrar allt som det ska igen.
Alla tips och trix är välkomna, vill inte ge mig in på elektroniken, mest få fakta om kraften och de delar som ingår i vvb:n.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Resistansmätning hade varit min första åtgärd. Är sen nu problemet löst så hade jag suttit lugnt och avvaktat. Man kan ju inte trolla eller gissa sig till var fel är.
/Kent
/Kent
menar du kanske en värmepump? för jag har svårt att se att en varmvattenber. skulle innehålla det du skriver
Är det en värmepump så är det inte så ovanligt att det i tekniska dokumentationen står att de skall anslutas till brandskyddsautomat (300 mA) och inte till en personskyddsautomat på 30 mA.
Exakt varför vet jag inte, men gissar på att det har med inverterfunktionen, dvs frekvensomformaren att göra. En del sådana löser nämligen ut jfb's utan att det är något fel i dem.
/Kent
Exakt varför vet jag inte, men gissar på att det har med inverterfunktionen, dvs frekvensomformaren att göra. En del sådana löser nämligen ut jfb's utan att det är något fel i dem.
/Kent
Nej sant, mest intresserad om där fanns några "standard" fel som man kan börja med att titta efter.snickarboden skrev:
Jag tror det heter så, den är stor som ett kylskåp och fixar fram varmvatten, kanske det heter värmepump eller elpanna men jag kallar de varmvattenberedare av gammal ovana...
Felet har jag hittat, vattenfylld frånluftfläkt i pannan pga dräneringen hade proppat igen.
Va ute efter lite vanliga fel som man kan titta efter vid felsökning på en elpanna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden