Jag är med i en förening som har en föreningslokal. Där finns det en fläktmotor i ventilationen som går att köra på helfart eller halvfart med hjälp av en strömbrytare som har dessa lägen.
jag vet inte om inställningen görs "elektroniskt" eller om det är är olika lindningar på motorn.
Min fråga är nu om man kan fixa till så att man kan köra denna motor på 1/4 dels fart utan att byta motor.

Någon som fattar vad jag menar och som har några bra idéer???

Det går att styra effekten (varvtalet) på motorn. Frågan är bara vad det kostar.

En viktig punkt är effekten på motorn.

Är det en vanlig 3-fas motor med två hastigheter går det inte att göra så mycket.
Men kan också vara en fläkt som styrs via en trafo där man växlar mellan två spänningar till motorn med knappen och då kanske man kan sänka den låga farten mer.

Mikael_L
Allt går, men det kostar ...

Med viss reservation om jag missförstått tekniska prestanda eller funktion...

Den här varvtalskontrollerar 3-fasmotorer:
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog
Kostar däremot nästan 4.700:- + moms.
För enfas är dom en dryg tusing billigare. Sen finns det för högre effekter med, några kronor extra ...

Den här är betydligt billigare men klarar endast enfasmotorer, dessutom är jag lite fundersam om den fungerar bra för asynkronmotorer, då det inte rör sig om frekvensstyrning, så det får man väl ta reda på lite mer om ...
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=72-058-34
Klarar upp till 2A, dvs max 400-450 watt...

Annars är den rätt mycket billigare, 528:- + moms.

Synd att det inte var en enfasmotor, för då hade ju kanske TS kunnat använt en vanlig tyristordimmer och varvtalsreglerat motorn med.

Redigerat:
Mikael_L
Nu ser jag inte att TS har specat en eller trefas någonstans, det är bara vi som svarar som bladdrar på om trefas ... :)

Jo, i rubriken framgår det att det är en trefasmotor. "Sänka farten på en trefasmotor??? ".

Mikael_L
:cool:
Ser du mina "blindglasögon" ?
:o

TS har redan fått svar om att det kan vara möjligt men dyrt, jag tänkte passa på att förklara hur det (förmodligen) är kopplat idag.

[edit: förvirrat trams borttaget]

Redigerat:
Eftersom Vrom har ändrat sitt något förvirrade inlägg så blir mitt lite obegripligt.

(Det var då första gången någon varvtalsreglerar med Y-D koppling, det är nog inte rätt väg.)

Om det är en steglös varvtalsreglering så är det frekvensomriktare som gäller.
Är det 2 farter så är en polomkopplingsbar motor eller Dalanderlindad som fungerar.

Små motorer går att sänka spänningen till med då ökar rotorfrekvensen och rotorn mår kanske inte så bra då.

Sedan kan man använda mekanisk växellåda eller en variator.

Protte

Redigerat:
prototypen skrev:
Det var då första gången någon varvtalsreglerar med Y-D koppling, det är nog inte rätt väg.
Visst har du rätt. Jag skyller på matkoma och förvirring. Att jag kunde blanda ihop Y-D-start med hastighetsreglering är obegripligt och pinsamt.

Men om man kör på lågfart och reglerar på gammalt klassiskt hederlig sätt med att stänga spjället så funkar väl det att få 1/4 ventilation.

Protte

Att köra motorn på 1/4 fart är ungefär så krångligt eller enkelt som tidigare nämnts. Men måste ändå fråga.
Vill du kunna köra på helfart, halvfart och kvartsfart och växla mellan dessa med en strömbrytare?

Eller är det bara så att du vill sänka så att strömbrytaren växlar mellan halvfart och kvartsfart? Detta går ju i så fall att lösa med remskivor om fläkten är remdriven, för jag gissar att det egentligen är fläkten du vill sänka farten på.
Men då kommer man också in på ventilation och vilka krav som ställs.

Halloj Mellanbarn
Jo det stämmer att jag vill kunna köra den på hel, halv och kvarts fart.

Men som jag har förstått av det som ni skrivit här ovan i tråden så är det inte så himla enkelt..

Vi får se hur vi ska lösa detta... får kolla lite mer hur det är kopplat idag så att jag kan ge mer info hur motortyp mm.

Tack för alla svar så här långt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.