Hej!
Jag undrar hur det fungerar när man vill ha elbelysning runt i trädgården. Solcell lampor är inget som håller i längden, så jag vill ha en del eldriven belysning i rabatter etc.
Det är väl svagström, 12 V som gäller? När man köper ett paket med lampor, kopplar man dessa via ett adapter till 220V? Man behöver alltså ha tillgång till ett 220V uttag utomhus där det skall sitta en kabel hela tiden? Eller brukar man göra detta på något annat sätt? Har inte haft min kolonistuga så länge och hittils endast haft solcell belysning. Men jag har funderingar både på belysning och kanske anlägga en damm där det behövs el till pumpen så jag vill gärna ha tips på en smidig lösning för hur detta kan fixas och hur man går till väga.

Finns flera lösningar, enklast, kabel ovan mark, inte så snyggt, men lätt.

snyggast å bäst, mer permanent år ju att gräva ner rör till varje armatur som sitter nergrävd i backen.

Är det en större anläggning som skall gå på 12 eller 24V så är det knappast vettigt att ha en massa adaptrar till varje förbrukare och en större "Adapter" eller "trafo" kan ju även placeras inomhus...

Diodslingor och liknande seriekopplade ljuskällor driver man däremot oftast på 230V...

Hej,

Ett exempel på 230V anläggning som vi kommer att köra är Chrissline Garden som skall anslutas via stickpropp till uttag med jordfelsbrytare. Denna är genom anslutning enligt detta sätt inte att betrakta som fast elinstallation, men reglerna föreskriver IP44 och nedgrävd minst 600 mm under mark ifall det skall vara s k fast förläggning.

Normalt, enligt tre olika elektriker jag stämt av med brukar man förlägga i markslang (50 mm) minst en halvmeter under mark (där detta är möjligt) men på många platser i en trädgård räcker det att förlägga under marksten och under marktäckande växter såsom kryptall, murgröna etc.

Att gräva minst 600 mm är en sak - enligt boken - en annan sak är man som hos oss och i vår närhet, lätt kommer till urberg efter 10, 20 cm - men man ser att flera har haft "proffs" som nöjt sig med att lägga så långt ner det är möjligt.

Mitt råd är att titta på ert behov/önskemål och vad respektive anläggning har för kapacitet! Många 12V anläggningar har exempelvis max 150-200 W på tranformatorn och då blir det inte många armaturer i en slinga, dessutom brukar en 12V anläggning tappa effekt redan efter kabellänger på 25-30 meter! Sedan är normalt en transformator av god kvalitet inte en billig historia. Däremot kan man med en 230V anläggning ofta ha ända upp till 100 meters kabellängd totalt och en belastning på 500-600W i lampor vilket ger ganska många lampor ifall man bestyckar armaturer med 7W lågenergi eller 1W LED...men räkna inte ut antalet lampor med 2300W (230V och en 10A säkring) delat på lampans effekt för då missar ni vad kabelslingar belastar och då lär det säga "klick" i automatsäkringen...

Vänligen

TMC

Men varför skulle man lägga 50 rör ifall man bara ska dra 1,5 eller 2,5 mm2 kabel, 20 - 25 mm slang räcker länge och även 16. Standarden anger att röret ska vara minst 1,2 gånger kabelns storlek. Då bör man även lägga gult varningsband en bit ovanför eller gult skydd ifall man har tillgång till detta. Kabel typ EKKJ kan förläggas direkt i mark med varningsband ovanpå och kabel typ EKLK med mekaniskt skydd som rör. Gäller det sen klenspänning som 12 och 24 V är nog regelverket mildare, detta kan man lägga själv utan behörighet. Viktigt med detta är att tänka på att räkna med spänningsfallet och hellre gå upp lite i area för funktionens skull. Här kan man räkna på detta: http://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/tabeller/spanningsfall.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.