snaggletooth
snaggletooth: Sockerbit funkar, men den här är riktigt bra: http://www.wagocatalog.com/okv3/index.asp?cid=15&lid=2&strBestNrID=2220412&strBestNrID_gegen=2220412&strBestNr=222-412&strBestNr_gegen=222-412&sql=&strCurPos=&curpage=1&str_from=a&strPic=d0222-0412.jpg&strE_out=29001&strSort=No&strSort_Pic_No_Temp=1&strSort_Pic_Text_Temp=0&strLiefertermin=0 Tar alla sorters ledare (EK, FK, RK) mellan 0,08..2,5mm²
2 svar · 4,4k läst
E
elmont: Matr. kostnaden liksom arbetskostnaden varierar mycket, men matr. kostnaden börjar väl runt 20 000:- och sedan uppåt beroende på vilken "standard" man vill ha. Kan tex nämna att vi nu arbetar på ett hus där man ska ha över 40 spottar, så bara merkostnaden för spottarna inkl. arbete och kringutrustning ligger på över 20 000:-
13 svar · 2,3k läst
pefo
pefo: [citat] Först blir man medlem i 'Amatörpyromanernas förening'! Bara att skicka i en halvsmält fleecejacka från senaste Valborg! ;)
11 svar · 2,4k läst
K
Knecke: [citat] Jo det verkar nästan som att det är nåt som har ballat ur i den. Jag tycker inte vi belastar den fasen mer än vanligt nu heller så...
7 svar · 749 läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Det blir nog en annan dosa till resten av uttagen. Denna (en Elko tror jag?) var dels inte tät, flera små hål i bakstycket, vilket kanske inte är så lämpligt i kombination med sågspån. Sen sprack den när slangen skulle i, den känns lite "skör"
5 svar · 4,1k läst
·
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Självklart missade jag dubbla nollskenor, så en del grupper i källaren får snällt vänta tills efter helgerna.
54 svar · 5,2k läst
·
E
elmont: Att elektriker lyfter på kåpan utan att bryta spänningen sker nog rätt många gånger på en dag, och orsaken är kunder som inte fattar att man bör bryta. Det enda dom förstår är att det blir inkomstbortfall om dom måste slå igen verksamheten en stund. Och vad gör man inte för lite spänning.
31 svar · 14,3k läst
E
El_-micke: danska elektiker kan du inte jämföra med en lekman,,,,,,,,,,,lekmannen brukar ha koll på vad han gör
2 svar · 1,3k läst
M
mrfrenzy: Dom flesta stickproppsanslutna butiksarmaturer har en anslutning för vidarekoppling, antingen en speciell kontakt monterad på armaturen, eller helt enkelt en sladdstump med ett europa-uttag.
24 svar · 2,7k läst
·
M
miss information: http://www.byggahus.se/forum/el/105837-en-dosa-vill-ha-dimmer-och-knapp.html
7 svar · 4,4k läst
M
miss information: Trippeltrapp finns ej, men du kan ju få funktionen ändå med 3X1-poliga tryckknappar och dosdimmerssssss.
10 svar · 4,5k läst
C
CraneIsland: Tids nog ska jag uppdatera hela elcentralen. Tyvärr finns ingen bra dokumentation över matningar, annat än vissa tyngre prylar. Vi pratar om 10-12 uttag som jag inte vet matning till. Fast jag får ta hjälp av någon och sedan testa varje uttag/maskin och skriva ner dokumentation. Verkar klokt, och kanske enklare, att sätta ny säkring till nyinstallation av nya radiatorer.
5 svar · 1,4k läst
O
octaviars: Har själv monterat många Elko PIR den som tål 2300VA belastning, iom att den är gjord för lysrör så har den noll anslutning och jag har aldrig haft några problem med låga belastningar på dem, det är ju ett relä i dem så jag ser inte problematiken med att köra en låg belastning för funktionens skull. De som endast kör med fas och tändtråd till lampan och får så att säga
3 svar · 1,2k läst
DjAlbert
DjAlbert: Här matas garaget o verkstaden fortfarande av en skarvkabel från ett kraftuttag på huset. EKRK;n i köket hänger löst här o var efter renoveringen, fortfarande. Det var flera år sen köket o lilla sovrummet nere skulle få varsin gruppsäkring o gruppledning. Idag delar det rummet o alla uttag i köket på samma grupp. Endast en JFB finns i hela installationen. Endast kraftuttaget ligger
18 svar · 2,5k läst
W
warwick: [citat] Jag vet faktiskt inte, tror jag hittat den länk i detta underbar forum någon gång :)
4 svar · 1,1k läst
M
miss information: [citat] Halogenfria rör är skörare och tunnare, där finns speciella rör för ingjutning. Slang och rör ska vara godkända för 750 N för att få gjutas in. I en uppspårad vägg finns givetvis inga såna krav.
3 svar · 1,8k läst
S
sverre: Det är ju två olika skyddsapparater, med skyddstrafo har du ju inte behov av JFB då det systemet inte är direktjordat. Däremot bör du ha jordfelsövervakning så att du detekterar enpoligt jordfel.
2 svar · 3,0k läst
kjellman
kjellman: [citat] Problemet är väl hur dom skall tända och släcka denna anläggning, då de inte får ge sig in på primärsidan...( dvs. spänningen från lysknappen eller dimmern för er andra) Däremot om befintligt sladdställ från trafon finns är det väl tillåtet att koppla in den på befintligt styrt lamputtag... Känns inte som ett stort problem....200 watt
17 svar · 4,5k läst
Purre
Purre: Jo visst det är ett bekymmer för sig men det jag eftersöker är downlight med led sen om det är avsett för halogen från början eller inte är sak samma i detta fall, 230V utan trafo samt möjlighet till att dimra. Det jag undrar om det ens är möjligt eller hur det nu är?
4 svar · 2,8k läst
A
AA!: Då var dosorna infällda. Tog en hålsåg i lämplig diameter och vipps så hade jag fina hål. Svårare än så var det inte. Att sågen kan kastas nu är en annan femma! Tackar för tipsen! /AA!
5 svar · 1,3k läst
Purre
Purre: Har erfarenhet utav detta då jag var ute på jobb. Vi hade en byggfläkt samt lite lampor (2 tror jag det var med lågenergilampor) samt 2 batteriladdare på en och samma skarvkabel som inte var utlindad helt, helt plötsligt löste den och när man kände på kabeln var den skapligt varm om man säger så.
9 svar · 3,8k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Slang är bökigare att dra tråd i, mindre innerdiameter men mest pga att den rör sig, man måste vara noggrannare med fastsättning och det får inte finnas något slack som man drar med sig, då korvar den upp sig vid någon genomgång och då är det stopp, tvärstopp. Därför är rör bättre vid långa sträckor, och har man väl lärt sig kröka rören i mjuka krökar så lägger
35 svar · 10,2k läst
·
D
Danne031: Jo jag vet, men faktum är ju att brännaren kostar nästan lika mycket som pannan, och det rör sig om en 4 månader eller så med elförbrukning, sommartid bör solpanelerna täcka rätt bra..
2 svar · 1,6k läst
gunnel
gunnel: Hej Smile 75, hej Mikael_L! Jaha visst, det verkar ju helt logiskt. Kunde väl tro att det fanns en tanke bakom. :D Ska försöka åtgärda detta när det blir ljust nog att se igen. Tack för den nyttiga fortbildningen!
8 svar · 17,1k läst
Bjurran
Bjurran: Nämnde detta i en annan tråd här, men kan ta upp det här med. Om det nu rör sig om en knapp i hemmet som bara ska användas någon gång då och då så finns en ful-lösning för detta. En liten bit självhäftande gummilist brukar kunna fästas under den aktuella vippan och fungera som fjäder. Detta är ju givetvis ingen ordentlig lösning av problemet men fungerar. Att det släpper
6 svar · 2,2k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Okej, så det är dig jag har svurit på de gånger det har varit dags för modifieringar i skåpet ;) :D
22 svar · 4,9k läst
O
Odjuret: DE va de ja trodde! Tack så mycket!!
2 svar · 788 läst
F
Fotsvett: [citat] Om den hade varit ny med garanti kvar så blir dom nog lite konfunderade i affären när man vill byta in den brända plastlådan till en ny :) En sån grej hade ju kunnat tända eld på ett hus om man har otur.
6 svar · 1,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det där med att skarva vp-rör till lamputtaget låter lite skumt. Möjligen OK om takdosan flyttas ner i det nya innertaket, men prata med din elektriker först.
11 svar · 1,8k läst
·
E
elmont: Det blir betydligt varmare framför spottarna än bakom, i alla fall om man bestyckar spottarna med ALU lampor (som det ska vara om man "bygger in") spottar. Ämnar man ha armaturer med kalljuslampor ställs helt andra krav på inbyggnaden.
4 svar · 869 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.