I installationsanvisningen till min t2blå10-kabel stod det att kabeln skulle meggas. Min elektrikerkompis sa "VA???". Han tyckte att det räckte med resistansmätning.

Den bör meggas, en ohm mätare är ett rätt dåligt instrument för att kolla ev skador i isoleringen

Brukar väl krävas för garantin. Har hör det om flera märken iaf. Tar ju ingen extratid heller direkt, bara man har instrumentet. (Vilket alla elektriker troligen har, men kanske inte vi hemmapulare)

Det är väl utan tvekan ett att de viktigaste momenten direkt efter du lagt ut kabeln.
Jag tycker personligen att det är intressant att veta om värmekabeln är hel INNAN den byggs in under t.ex. flytspackel och klinker.
Din "elektriker"-kompis lär aldrig lagt golvvärme innan, eventuellt arbetar han med Bosse-böna bossessons lilla elfirma på landet som inte bryr sig om något överhuvudtaget, hoppas på antingen det ena eller andra

såg att kjell o com har en ( 250-1000v) , nån som som har någon åsikt om den modellen?

Får man megga själv? Det är ju över 500v i pulsen.

Ja, vist får man megga själv. Men man bör veta vad man sysslar med gör man fel så har ju mätningen inget värde och dessutom kan man skada en del saker. Att allvarligt skada en människa med en megger är inte så troligt, men det smärtar.

dubbelpost

Som elmont nämde. Det är ju för din egen skull du ska megga kabeln. Inte så kul att upptäcka att den är trasig efter den är överklinkrad!

Äh, vaddå megger??? vad är det?

Ni som har erfarenhet av elgolvvärme, hur ofta hittar ni fel i lagda mattor/kablar? Går det att uppskatta 1 på 100 eller 1 på 1000?
Jag är alltid intresserad av att finna sannolikheter när jag själv utför olika arbeten eller köper saker (t.ex. tilläggsförsäkringar).
Vidsidan av notering; När jag "för länge sedan" utbildade mig så ingick att kunna megga olika installationer och som ungdom ville man testa. Jag klarade att hålla i tamparna på gamla vevmegg hur mycket man än vevade, där emot så fick jag släppa när man gick upp till 1000V på den då modernare "pulsmeggen" med tryckknapp (250 och 500V var ok). Men man ska inte testa då du inte vet om du har något hjärtfel.

Megger är för isolationstestning, dvs om du motståndsmäter en sladd så kan den se hel ut med lågt motstånd/resistans mätt i ohm.
Däremot ser du inte om det finns något fel som kan ge läckströmmar utanför kabeln.

Redigerat; Namnet är egentligen Isolationstestare

Redigerat:
Generellt slarvas det nog en hel del med isolationstestning när det gäller småjobb. Förmodligen för att det "aldrig blir fel" :rolleyes:. Det tråkiga är att när det väl blir fel kan det bli ganska omfattande att fixa till. Inget kul om värmegolvet inte går att använda för att jordfelsbrytaren löser hela tiden. ;)

Just i fallet med värmegolv i våtrum så är det ju inte enbart en ekonomisk/praktisk fråga, det handlar även om säkerhet. Ett strömförande golv när man står med blöta fötter och tar i duschblandaren är ganska direkt dödande.

Nu finns det iofs fler säkerhetsbarriärer (jordfelsbrytare, jordad mantel på kabeln). Men har man inte meggat så har man i praktiken satt en av säkerhetsbarriärerna ur spel.

Man kan väl säga att en elektriker som kommer för att installera ett värmegolv och inte har meggern med sig och använder den har utfört arbetet på ett felaktigt sätt och därmed inte skall ha betalt innan han lämnat över ett korrekt ifyllt mätprotokoll...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.